
  

 

TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA: 

A CASE STUDY OF ESTONIA 

 

 

A Paper Submitted For Consideration to the  

History Division of the Broadcast Education Association 

DEBUT CATEGORY 

 

By  

Max V. Grubb, Ph.D. 
Assistant Professor 

Southern Illinois University Carbondale 
 

Ph.D. Ohio University 1999 
M.A. Kent State University 1994 

 B.S.C.  Ohio University 1979 
 

Max V. Grubb, Ph.D. 
Assistant Professor 

Department of Radio and Television 
MAILCODE: 6609 

Carbondale, IL 62901-6609 
OFFICE: (618) 453-6987 
HOME: (618) 351-1576 

EMAIL: mgrubb@siu.edu 
 

December 1999 

©Copyright 

RUNNING HEAD: TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 

 

 

 

TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA: 

A CASE STUDY OF ESTONIA 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 1

 

ABSTRACT 

 The world in the late twentieth century experienced a third wave of democratization.  Most notable was the 

collapse of the Soviet Union and the demise of communism in Eastern Europe.  Among the challenges confronting these 

countries was the transformation of their state broadcast structures into independent democratic broadcast systems.  This 

study utilized a case study and historical approach to examine the restructuring of a broadcast media system in a post-

communist country, Estonia.  The implications that can be drawn from this study is that post-Communist broadcast 

system transformations are complex, especially considering the formidable challenges confronting a country as it 

revamps both its political and economic system.   

 

 

 

 

 

 

 

RUNNING HEAD: TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 

 

 

 

 

 

INTRODUCTION 

 The world in the late twentieth century experienced a third wave of democratization.  Since the 1974 coup in 

Portugal, over forty countries experienced a transition from non-democratic to democratic political systems 

(Huntington, 1996, p 4).  Most notable was the collapse of the Soviet Union and the demise of communism in Eastern 

Europe.  These post-Soviet societies found themselves in an awkward position caught between the old state-centered 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 2

totalitarian system and democracy and its rules, between the old command economy and a competitive market 

economy.   

Burdened with the baggage and relics of a state-managed political, economic, and social system, these societies 

followed a route to democracy influenced by both the legacy of their recent past and by their future goals (Frentzel-

Zagorska, 1993, p 177).  As these countries made this transformation, they democratized their institutions and 

liberalized their economies.  Russell J. Dalton (1996) noted that “for the first time we are witnessing a transition from 

communism to democracy, and the nature and destination of this transition is unclear (p 1).”   

 The transformations in Eastern Europe and the Post-Soviet Countries serve as a backdrop against the political 

fatigue suffered by the West and Central Europe, illuminating the challenges confronting democratization and 

communication.  (Bruck, 1993).  Further, these newly democratic countries provide an excellent opportunity to study 

the effects and outcome of radical political and economic changes in a mass media system.  These post-communist 

countries faced many challenges as they politically and economically transforming their institutions and societies.  This 

study utilized a case study approach to examine the challenges and developments in the transformation of a broadcast 

system in a post-communist country, Estonia.  

 After gaining its independence in 1991, Estonia's existing state-run broadcasting structure was a relic inherited 

from the Soviet Union.  Estonia was particularly aggressive as it democratized its political system and transformed its 

economy.  As Estonia focused on restructuring its broadcast system it faced a number of challenges.  In addition, a 

number of questions and issues arose as Estonia changed its state broadcast structure into an independent democratic 

broadcast system.  This research focused on the first five years of the restructuring of Estonia's broadcast system, 1991-

1996.  During this period, Estonia saw the significant development of a private broadcast system to parallel its state 

owned and operated public system of radio and television stations.  For this study, the primary guiding question was: 

What challenges did Estonia confront as it transformed its broadcast system? 

REVIEW OF THE LITERATURE 

 A country’s mass media system mirrors the political, social, economic, and geographic conditions of that 

nation, revealing the character and nature of that society (Head, 1985).  Research approaches in studying mass media 

systems include historical, descriptive, comparative, and critical perspectives.   Much of the research on mass media 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 3

systems normally incorporated two or more of these approaches.  This study utilized historical and descriptive research 

approaches in examining the transformation of Estonia’s broadcast system between 1991 - 1996. 

 Historical research of mass media systems examines the historical context or development of a particular mass 

media system.  Studies include areas such as the development of a specific medium in a mass media system, the 

evolution of a particular mass media entity, and a review of a particular historical period for a mass media system.  

Examples include Smeyak’s (1973) historical examination of the development of broadcasting in Guyana, Smith’s 

(1974) history of British broadcasting, Ellis’s (1979) study of the evolution of Canadian broadcasting, Brigg’s (1985) 

study of the BBC’s first fifty years, McDowell’s (1992) examination of the history of the BBC broadcasting in 

Scotland, Cathcart’s (1984) history of the BBC in Northern Ireland, and Criswell’s (1997) recent study of British 

Broadcasting history.  Historical examinations contribute to an understanding of the contextual issues surrounding the 

development of mass media systems.   

 Descriptive research contributes information on various factors and attributes of a mass media system.  Many 

of these studies involve comparative research, comparing various mass media systems by a set of descriptive factors, 

and most include historical overviews of a mass media system’s development.  The research incorporating these 

approaches examines a number of mass media dimensions.  Alan Wells (1996) sets forth five key factors upon which a 

media system can be examined and studied.  He believes that an analysis of a media system should begin with the 

following questions: “How is the media controlled?, How is it financed?, What is its purpose?, Whom does it serve?, 

and How does it ascertain the effect it is having? (p 7).”  Wells observes that control is a key factor in studying media 

systems.  He cites A. Namurois' classification scheme composed of four types, state-operated, public corporation, public 

interest partnership, and private enterprise, as an adequate beginning to study control (p 5-6). 

 Some descriptive studies of mass media systems include Ploman’s (1976) description of broadcasting in 

Sweden, Hallman’s and Hindley’s (1977) study of broadcasting in Canada, Sanders’ (1978) research on broadcasting in 

Guyana, Fisher’s (1978) study of broadcasting in Ireland, Noriega and Leach’s (1979) examination of broadcasting in 

Mexico, and Chatterji’s (1987) description of broadcasting in India.  Early descriptive research was conducted in the 

1970s on radio and television in Eastern Europe while these countries were still communist (Paulu, 1974).  In addition, 

research was done incorporating both descriptive and historical approaches with Porter and Hasselbach’s (1991) study 

of Germany’s broadcast regulation.  Recent descriptive research on African countries was conducted by Carver (1995) 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 4

on Malawi and South Africa, by Lauriciano (1995) on Mozambique, by Lush (1995) on Namibia, and by Maja (1995) 

on Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia, and Zimbabwe. 

Review of Literature on Post-Communist Mass Media Transformations 

 Studies concerning the political and economic changes of mass media systems in post-communist Eastern 

Europe and the newly independent countries from the demise of the Soviet Union involved various aspects of the 

transition itself, and the role of the mass media in these transformations.  The few studies done in the last decade 

included: snapshot reports of the mass media in transition, the lack of changes in some mass media systems, the aspects 

of changes occurring in the mass media systems, the barriers and limitations to changes in the mass media, the processes 

of change in a mass media system, the mass media’s role in political development, the descriptions of mass media in 

post-Communist countries and the development of a transitional press concept to supplement the Four Theories.   

 Hester, Reybold, and Conger (1992) edited a series of articles that provided sketches of various media at the 

onset of democratization in 1991.  A year later Hester and Reybold (1993) provided further snapshots of journalistic and 

mass media activities and the challenges in Eastern and Central Europe during democratization.  In his examination of 

Belarussian mass media, Oleg Manaev (1993) noted that despite democratization there had been no change in the mass 

media’s political and economic status.  The mass media still remained dependent on government authorities based on 

the principle of social management.  Changes in the mass media systems of post-Communist countries were examined 

in an analysis of East Germany’s media system as unification and democratization occurred  (Robinson , 1995).  A 

study of Romania noted that improvements and dramatic increases in broadcast competition and freedom in that country 

were attributed to the "development of alternative networks, access to Western-style programming and production 

techniques, the ris e of private, independent broadcasters, and the international exchange of broadcast content  (Mollison, 

1998, p 127)."  Barriers and limitations to changes in mass media systems were observed in studies of the Ukraine, 

Hungary and Germany  (Pryliuk, 1993).  Observations concerning media and change in Hungary concluded that 

creating a democracy and its institutions was difficult when a people’s history and socialization did not include the 

expectations and assumptions needed to accomplish it  ( Kováts & Whiting, 1995).   

 Peter Humphreys (1994) examined the development of German media policies since 1945.  Part of this study 

included the imposition, upon unification, of West Germany’s pluralistic media policies and system on East Germany.  

While studying the process of change in a mass media system, Kleinwaechter (1997) studied the transition of 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 5

broadcasting in Eastern and Central Europe.  The role of the mass media in political and economic development were 

examined in Romania and in a study of the comparison of Brazilian and Eastern European mass media (Gross, 1996).  

Gross (1993) also researched the role and effect of the mass media in forming public opinion in Romania, noting that 

the media’s efforts produced mixed results. 

 Mass media’s role in the process of democratic transition was compared in Brazil and Eastern Europe  (Busato, 

1993, Gross, 1996).  Janice Overlock (1996) offered a descriptive overview of media developments in the newly 

independent post-Communist countries, providing a brief description of the number and programming of radio and 

television stations and the status of developing broadcast laws.  John Downing (1996), using Poland, Hungary, and 

Russia as his focus, examined the multiple roles of the media in the political, economic, and cultural transitions taking 

place in these countries between 1990 - 1995. 

 In studying the rapid changes occurring in Bulgaria’s media structure, it was discovered that the prescriptive 

concepts of authoritarian, libertarian, Communist, social responsibility and democratic socialist coexist.  Media 

developments in post-communist Bulgaria were examined leading to the development of a descriptive transitional press 

concept (Ognianova, 1996). 

 The transformations in Eastern Europe and in the newly independent post-Soviet nations furnished new 

opportunities to study the democratization of mass media systems (Bruck, 1993).  They have had to redesign themselves 

politically and economically.  As one of the new post-Soviet nations, Estonia’s transformation was significantly 

different from that of the Eastern European nations, because its political and economic structures were highly integrated 

with the Soviet Union.  Upon gaining its independence in 1991, Estonia embarked on an aggressive campaign of 

political and economic changes.  One major focus of these changes concerned its broadcasting system.   

 
 
 
 
Estonia 

 
 Estonia is situated on the eastern shores of the Baltic Sea, bounded in the north by the Gulf of Finland.  It 

shares borders in the east with Russia and in the south with Latvia.  The northern most of the three Baltic Republics, 

Estonia is larger than Denmark, Netherlands, Belgium, or Switzerland.  The country covers 45,226 square kilometers 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 6

with another 2,315 sq. km in dispute with Russia (Fjuk & Kaevats, 1994).  By comparison, its is approximately the size 

of New Hampshire and Vermont combined (Cannon & Hough, 1995). 

 The Soviet Union occupied Estonia from June 1940 to August 1991, with brief German occupation during 

WWII.  Before this, Estonia had experienced over 20 years of independence from Czarist Russia.  Under Soviet 

occupation, the Soviet Union controlled Estonia's mass media system and served the purposes of the Communist Party.  

During this period, Estonian mass media operated under the Lenin doctrine that the media must serve as collective 

propagandist, collective agitator, and collective organizer (McNair, 1991).   

 In August 1991, upon gaining its independence from the Soviet Union, Estonia immediately began changing 

the political and economic system imposed upon them by the Soviets.  Left with the remnants of a fifty-year communist 

political system and centrally planned economy, Estonia proceeded to restore its democracy with a new democratic 

constitution and institutions.  The development of independent broadcast media began with protections provided for by 

the new constitution, ratified in June 1992, guaranteeing freedom of the speech and of the press.  Section 45 secured the 

“right to freely circulate ideas, opinions, persuasions and other information by word, print, picture and other means.   

 In its early development, Estonia's broadcast system after independence faced a number of obstacles.  It was an 

environment that challenged the development of a private broadcast system and the maintenance of a public 

broadcasting system. 

RESEARCH QUESTIONS 

 Estonia gained its independence in August 1991.  Like many of the newly independent post-Soviet countries 

and post-Communist countries of Eastern Europe, Estonia restructured and changed its political and economic systems.  

Unlike post-Communist Eastern Europe, Estonia had the burden of shedding the shackles of fifty years of Soviet 

occupation and control.  An important part of this transformation was the democratization and privatization of its 

broadcast media system.  The following research questions guided this investigation: 

• What challenges did Estonia encountered in transforming its state owned and controlled broadcasting 

structure into an independent broadcast media system?; and 

• What were results of the transformation of Estonia's broadcast system in terms of a public broadcasting 

structure and a private broadcasting system? 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 7

 The answers to these research questions provided insight into the challenges that confronted Estonia, and 

generally other post-communist and post-Soviet countries, as they restructured their state broadcast structures into an 

independent democratic broadcast system.  

METHODOLOGY 

This research employed a case study approach, which study the changes and development in Estonia’s 

broadcast system.  A case study approach was adopted since it focuses on understanding the dynamics existing within a 

single environment or setting  (Arneson, 1993).  Although the case study relied on the judgement of the researcher, it 

offered the advantage of triangulating sources of information, including personal interviews, newspaper reports, 

documents, and independent reports  (Feagin et al, 1991).  Estonia was chosen as a case study since it was recognized as 

the most advanced of the newly democratic states of the post-Soviet countries (Barnard, 1997). 

 The method used to study Estonia’s broadcast system was historical.  Startt and Sloan (1989) recognized that 

“one purpose of good history is to provide understanding of change (p 20).”  Historical research furnished a “contextual 

foundation for identifying and understanding (Arneson, 1993, p 163)” issues and problems of the subject under study.  

Primary sources were used such as documents in conjunction with interviews to provide a historical view of the 

problem or experience of a situation.  The major requirements for historical research were that evidence had come 

substantially from primary sources and that they had been checked for authenticity and credibility.  Close examination 

and comparison of information gathered through primary sources contributed to establishing credibility and authenticity 

(Smith, 1981). 

 Purposeful sampling methods were used to select informants for in-depth interviews. For this study a snowball 

sampling method was used to recruit informants for interview.  According to Babbie (1992), when a purposive sampling 

method was used, such as snowball, the researcher selected a sample of individuals that he “believe(s) will yield the 

most comprehensive understanding of [the] subject of study (p 292).”   Some participants were interviewed for 

information they possessed, while others were interviewed for whom they knew.  The latter respondents did not have 

information for study, but directed the researcher to someone who did.  The researcher started the snowball by 

approaching individuals in Estonia’s broadcast media.  Then respective government ministries of culture and 

telecommunications were selected for interview for their knowledge of the development of Estonia’s broadcast system.  



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 8

Each informant was asked to suggest others to be interviewed.  The Estonians interviewed for this research can be found 

in the appendix. 

 Research concerning Estonia’s broadcast media system necessarily included accounting for all groups and 

interests that sought to influence its development.  This included the following actors: government officials, members of 

parliament, former and current public and private broadcast owners and operators, broadcast interest groups or 

associations, and other interested parties such as journalists and consultants.  The nature of the issues raised by the 

research questions influenced the “range of actors, the extent, depth, and effectiveness of their involvement, and their 

various motivations and behavior (Humphreys, 1994, p 6-7).”   

 Estonia’s new constitution, government laws, and private documents were studied and compared for 

information and their contribution to the development of this new democratic broadcast system.  Information also was 

gathered from the Baltic English language newspaper, The Baltic Independent, now The Baltic Times, reviewing issues 

for the five year period under examination.  Estonian language newspapers Eesti Päevaleht and Postimees were also 

studied for relevant articles with the help of an Estonian.  In addition, information provided by Baltic Media Facts and 

reports by the European Community contributed to the findings found in this dissertation.   

 The researcher spent approximately five weeks in Estonia interviewing various respondents, including 

government officials, parliament members, public broadcasters, private broadcasters, and consultants.  Interviews 

provided the opportunity to gain information from different actors concerning Estonia’s broadcast system.  For this 

study the researcher enlisted a native Estonian versed in both the subject and the English language to serve as an 

interpreter or to clarify the questions or answers.   

Treatment of the Data 

 Qualitative methods generated a tremendous amount of data.  The information provided depth and detail on the 

research topic through direct quotation and description of situations, events, and interactions.  Identification and 

organization of relevant data often was difficult yet important for successful analysis.  Interpretation followed as the 

researcher studied the data for ideas, causes, and relationships.  Then the analysis concluded with the researcher 

establishing trust in the interpretations by reviewing the data for alternative explanations (Patton, 1987).  Analysis of the 

data collected in Estonia was enhanced by the constant review that occurred during the comparing and contrasting of 

information.  Often additional ideas and information emerged that enriched the findings.    



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 9

RESULTS 
 

Broadcasting in Estonia: Development 1991 - 1996 

 In seeking to restore democracy, Estonia, while writing a new constitution, needed to create a marketplace 

economy and develop the institutions necessary for a democracy, including the development of a democratic broadcast 

system. Hagi Shein (personal communication, December 1996), managing director of Eesti Televisioon, noted that one 

of the first things in this process was the transition of Eesti Televisioon and Eesti Raadio to public broadcasting. 

 Initial development and growth of Estonia’s broadcasting system meant overcoming several obstacles.  These 

included availability and differences in technologies, the lack of a developed and mature retail marketplace, the lack of 

legislation for licensing and governing broadcasting in Estonia, and the lack of expertise in developing and managing 

broadcast stations in a democratic free market environment.  In response to these challenges, development of Estonia’s 

broadcast system began almost immediately. 

Technical 

 Technical obstacles included differences in Soviet and Western frequencies and standards.  Hardware was a 

problem since Estonia’s market economy was yet to develop and the state had limited resources and it was costly to 

convert to new transmitters based on Western technical and frequency standards.  Because the Soviet Union sought to 

control information broadcast to its population, its technological standards and those of Eastern Europe were different 

from the West.  For example, Americans use the NTSC standard for television and the European countries use PAL; 

however the Soviet Union used the SECAM color system.  Radio frequencies were also different.  The Soviet Union 

and Eastern Europe utilized the 66 to 74 MHz bands while Western countries utilized 88 to 108 MHz (M. Hunt, 

personal communication, December 1996). 

 Despite these technical problems, the transformation of Estonian broadcasting began rapidly.  With Estonian 

independence, new frequencies were allocated in the 88 to 108 MHz band by the International Telecommunication 

Union (ITU).  New private radio stations received licenses to broadcast on the new Western frequencies.  However, 

audiences for these new stations initially were limited since it was estimated that only about 15 to 20 percent of the 

population, mainly in northern Estonia, had receivers equipped to listen to the new frequencies.  Hunt (personal 

communication, December 1996) observed that this changed as additional new radio stations went on the air and radio 

receivers equipped with the Western frequencies became readily available and more affordable.   



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 10 

 An important factor influencing the redirection of Estonian broadcasting was that the state-owned transmitters 

for radio and television, which Estonia inherited from the Soviets, were placed under the control and ownership of Eesti 

Telekom, a state owned company that was under the direction of the Ministry of Transport and Communication.  

Estonian public radio, public television, and private commercial television stations had to lease and pay rent for use of 

the transmitting system to Eesti Telekom.  Estonian public radio continued to broadcast on the old transmission system 

since it was expensive to replace the approximately twenty transmitters that covered the country.  New transmitters 

were slowly acquired and geared initially to areas with higher concentrations of the population (M. Hunt, personal 

communication, December 1996).   

 Eesti Telekom generated needed revenues for a country having limited resources and a developing market 

economy.  One major problem with this arrangement was that Eesti Telekom raised the rent for Estonian public radio 

and public television approximately 16 times during the first year, while state subsidies to public radio and public 

television remained fixed (Hunt, personal communication, December 1996).  While the rate of inflation was certainly 

high, the rate increases inhibited the ability for private and public broadcasting to develop and grow.   

 Since private radio stations had their own transmitters, they were not affected.   But when private television 

developed, that segment also rented its transmitters from Eesti Telekom and experienced the high lease fees and rate 

increases.  Ilmar Taska (personal communication, December 1996), owner of Kanal Kaks (Channel 2), complained 

about the increasing costs of transmitter rental fees.  The Baltic Independent quoted Taska as saying that   

Latvian Telekom does not trouble one with huge price increases . . . In Latvia, we have to pay 22,126 

kroons ($1,813 USD) a month for transmission costs, while in Estonia a similar transmitter costs us 

149,554 kroons ($12,258 USD) a month (Trummel, 1995). 

He noted that this was equivalent to almost 50% of the station’s operating costs, compared to 5% to 10% for stations 

abroad.   

 Sturgess Dorrance (1994), an American consultant, observed that transmitter rental costs were extremely high 

when compared to the U. S. where costs were rarely more than 5% of a station’s operating expenses.  Taska expressed 

concern that the money and time expended over the issue of transmitters in Estonia could have been better spent on 

development of original programming and expanding the channel (Trummel, 1995).  The high transmitter fees also 

possibly had the effect of inhibiting the development and growth of private television.  Money spent on transmitter fees 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 11 

incurred a high opportunity cost since it could have been better invested in premium programming, making private 

television more competitive with public television. 

 The concern for high transmitter fees obscured another potential problem with perhaps greater impact, 

government ownership of the transmitters.  Transmitter ownership provided the government opportunities to wield 

control over those stations that rented transmission systems from Eesti Telekom.  While there was no evidence to show 

that it had occurred, interview respondents cited it as a concern.  Simon Holmberg (personal communication, May 

1998) noted that there was opportunity for the government to exert indirect influence over public radio and public 

televis ion by increasing the transmitter fees but not their subsidies.     

 The fees charged for transmitter rental came at a time when the Estonian government had limited resources and 

its market economy was still developing (R. Veidemann, personal communication, December 1996).  The increasing 

rates were associated with the high inflation rates Estonia experienced during this period after independence.  Yet, the 

high fees placed greater pressure on both public and private broadcasters’ budgets.  The high cost of transmission placed 

greater pressure on public broadcasting to increase revenues through advertising in order to support their operations.  

The high transmission fees for private television broadcasters inhibited their ability to develop, grow, and compete with 

public broadcasting and other private stations.   

Economic 

 The lack of a developed and mature market economy hindered development of Estonia’s democratic broadcast 

system.  All aspects of the economy were previously monopoly owned and controlled by the state (the Soviet Union).  

Competition did not exist and the advertising that had existed were commercials for state owned enterprises (H. Haldre, 

personal communication, December 1996).  The initial years of Estonian independence therefore, found a market 

economy in its infancy in terms of retail development, maturity and competition.  

After independence, advertising started out minimally since many businesses did not feel the need to advertise 

(H. Sinisalu, personal communication, November 1996; R. Ricci, personal communication, December 1996).  Sinisalu 

observed that the majority of advertising came from transnational firms seeking to introduce their products into a new 

marketplace.  Such advertising grew as Estonia’s market economy developed.  Limited advertising revenue hindered 

private broadcasting’s ability to grow and thrive and was compounded by competition from a public broadcasting 

system, already subsidized by state revenues.  Despite government support, public broadcasting competed with private 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 12 

broadcasters for these limited advertising dollars.  As noted earlier, the economics of high rental fees for transmitters 

assessed by the state-owned company, Eesti Telekom, hindered the  development of both public and private 

broadcasters.  Thus, the lack of a mature market economy, competition for limited advertising dollars in a developing 

economy and the economics of high transmission rental fees in an inflationary economy slowed public and private 

broadcasting development in Estonia.   

Legislation 

 The reform and development of independent broadcast media began with protections provided for by the new 

constitution, ratified in June 1992, guaranteeing freedom of the speech and of the press.  Section 45 secured the right to 

freely circulate ideas, opinions, persuasions and other information by word, print, picture and other means .  It stated 

that there was no censorship.  With these protections, the development of a democratic broadcasting system in Estonia 

began. 

 The initial lack of legislation guiding the licensing and regulation of both public and private broadcasting 

presented a major challenge for the development of Estonia’s broadcast system.  Estonia’s state-owned broadcasting 

system had served as a tool of the state and communist party.  Now as Estonia’s ‘public’ broadcasting system, financed 

and operated by the state, its role and operations were now unclear without legislation to give direction.  This was 

evident in the conflict that evolved with private broadcasters over the advertising and entertainment programming on 

public broadcasting stations.  Public broadcasting in Estonia was permitted additionally to finance its operations with 

advertising and to broadcast entertainment programming.  To the consternation of private broadcasters, public 

broadcasters were acting more like private radio and television stations (U. Loit, personal communication, November 

1996). 

 The lack of legislation from August 1991 to June 1994 was problematic in the development of private 

broadcasting in Estonia. The process, procedures, and criteria for getting a license were ambiguous, often resulting in 

conflict.  Legislation was needed to specify the criteria of how licenses were to be assigned and to regulate broadcasters.  

It would not be until the June 1994 Broadcast Law  that legislation was enacted regulating broadcasting in Estonia. 

 The antagonistic relationship between public and private broadcasters demonstrated the need for legislation, as 

did the issues surrounding the state-owned transmission system.  However, for approximately the first three years of 

independence, Estonian broadcasting existed with no permanent legislation to license and regulate it.  The regulation 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 13 

that eventually was enacted, the June 1994 Broadcast Law, left a number of issues unresolved, exacerbating the conflict 

between public and private broadcasters. 

Training 

 The lack of expertise concerning the operations and direction of a free and independent media created another 

challenge to the development of a democratic broadcast system in Estonia.  In addition, this lack of business knowledge 

and skills also created a problem in the general retail sector.  Sinisalu (personal communication, November 1996) 

indicated that most entrepreneurs in Estonia had been educated to manage businesses under the old communist 

command economy.  Competition did not exist in this environment.  However, with the economic changes, businesses 

had to learn about marketing and competition as a new retail environment developed.  Entrepreneurs that had entered 

the private broadcasting business lacked the strategic and operational knowledge associated with the successful 

operation of a broadcast station in a competitive environment.  This included marketing, programming, management, 

sales, and cost control.  Thus, public and private broadcasters and their employees had to learn the skills of functioning 

in a competitive broadcast environment, where most had little experience.   

 Another part of the lack of business experience related to the general retail market.  For over fifty years, 

Estonia’s economy was centrally planned and owned by the state.  Now, as Estonia privatized state enterprises and 

changed its economic structure, the managers and employees of this developing market economy had to learn new 

business skills and practices, including learning to compete and advertise in a market economy.  Since Estonia’s new 

market economy was just developing during the period under study, one problem for commercial broadcasters was the 

limited advertising market available to them.  The new retailers that established themselves during this period had little 

competition and felt no need to advertise.  This challenged broadcasters, dependent on advertising for revenue, and 

limited their ability to grow in this developing market economy (R. Ricci, personal communication, December 1996). 

Eesti Televisioon: Estonian Public Television    

 When independence was achieved, there were four state-operated television stations that Estonians could 

receive: Eesti Televisioon (ETV), Ostankino Televisions (KTV I), Russian Television (KTV II), and St Petersburg 

Television. The Ostankino (Central TV 1) and Russian (Central TV 2) television stations were national channels that 

originated out of Moscow.  The St Petersburg channel was a local area station serving the region.  All three of these 

Russian-language television stations shared transmitters with ETV in Estonia (M. Hunt, personal communication, 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 14 

December 1996).  The coverage of these television stations in Estonia varied.  Lindstro’m (1995) noted in his research 

that only 7500 people in Estonia could not receive any channel.  Estonians living in Northern Estonia could receive 

Finnish TV, and Swedish TV was accessible to Estonian’s living on the islands.  Latvian TV reached Estonians in 

Southern Estonia. 

 The Ostankino, Russian, and St. Petersburg television stations continued to broadcast on transmitters in Estonia 

for the first two years of independence (TV companies compete for Russian air-time, 1993).  The majority of the 

audiences in Estonia watched Eesti Televisioon (ETV), while the majority of the non-Estonians watched Ostankino 

(Hoyer et al.  (1993).  By May 1993, the Russian and St Petersburg television stations had discontinued transmitting in 

Estonia due to a lack of funds for transmission charges (“TV Companies Compete for Russian Air-Time,” 1993).  

Ostankino TV also discontinued broadcasting in Estonia in early 1994 because of the transmitter costs involved 

(“Ostankino TV Channel Axed,” 1994); (25 million rubles or $23,000 USD a month, Källu, 1993). 

 Eesti Televisioon (ETV) was launched in 1955 (Hoyer et al., 1993).  At independence, Eesti Televisioon1 and 

Eesti Raadio were operated as separate entities (H. Shein, personal communication, December 1996).  Peeter Sookruus 

(personal communication, December 1996), managing director of Eesti Raadio, noted that state television and state 

radio had existed together until 1989 when they were separated.  The number employed by Eesti Televisioon when the 

country gained its independence was more than 1,000 (Casperson, 1997).  The station broadcast primarily in the 

Estonian language and covered almost the entire country .  This contrasted with the limited coverage of the private 

commercial television stations that appeared later.   

 Subsidized primarily by the state during Soviet occupation, commercial advertising was introduced on the 

station during the 1970’s.  Advertising at that time came from: 

wealthy state enterprises or different cultural events.  The TV audience especially laughed at the poor 

quality and low-production levels of these commercials.  Income was relatively small and constituted, 

even in 1990, only around 2 percent of the total budget (Hunt, personal communication, December 

1996).  

                                                                 
1  To prevent confusion, from this point Estonian government owned television will be referred to as public television.  
The previous reference of  State Television refers to the Soviet approach to broadcasting where the broadcast media 
were state owned and operated, serving as a tool to promote and preserve the interest of the state.  Estonian government 
owned radio will be referred to as public radio.  Generally public television and public radio serve the public’s interest 
rather than the state. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 15 

Eesti Televisioon continued to sell advertising after independence, which helped to provide revenue, albeit small at first, 

at a time when government resources were very limited (Hunt, personal communication, December 1996).  However, as 

Estonia’s market economy developed and grew, advertising revenues increased significantly each year and by 1996 it 

constituted almost 34% of Eesti Televisioon’s revenues (Eesti Televisioon on Glance, 1996).  Advertising on both 

public television and public radio caused considerable tension between public and private broadcasters (R. Lang, 

personal communication, November 1996).  This issue was significant during the drafting of Estonia’s Broadcast Law.   

 During the early period of independence, the number of employees of Eesti Televisioon decreased from over 

1000 to about 640 people (H. Shein, personal communication, December 1996).  Part of the decrease occurred, in part, 

to cut costs and increase productivity during a time when the Estonian government’s financial resources were very 

limited.  Another aspect of the decrease in personnel at Eesti Televisioon, and also Eesti Raadio, was the attrition due to 

employees leaving for better paying jobs in private broadcasting.  Nele Laanejare (personal communication, November 

1996), Chief-Editor of Estonia’s newest television station , TV1 , observed that she and others were approached by 

private broadcasters and offered better wages. 

Eesti Raadio: Estonian Public Radio 

 State radio consisted of three channels at the time of independence.  Eesti Raadio had been established after 

German occupation in 1944 (E. Kokkota, personal communication, May 1998).  The second Estonian radio station, 

Vikerraadio (Rainbow Radio) began broadcasting news and music in 1967 (Hoyer et al, 1993).  The third Estonian radio 

station, Stereoraadio began broadcasting in 1986.  All three stations at the time of independence were broadcasting 

primarily in Estonian, although Eesti Raadio had broadcast some Russian language news and programs (E. Kokkota, 

personal communication, May 1998).    

 Eesti Raadio at the time of independence had more than 800 employees.2  As with Eesti Televisioon, Eesti 

Raadio had commercials on the stations since the 1970s (Hunt, personal communication, December 1996).  In addition, 

Eesti Raadio also rented transmitters from Eesti Telekom.  Herkki Haldre (personal communication, December 1996) 

was appointed by the Riigikogu in 1992 as managing director of Eesti Raadio.  With Estonia’s economy in poor shape, 

                                                                 
2 Estonian state radio refers to the organization that operated the three stations at independence, Eesti Raadio, 
Vikeraadio, and Stereoraadio.  After May 1993, the Estonian public stations were Vikeraadio, Klassikaraadio, Raadio 2 
and Raadio 4.  Stereoraadio had merged and become Klassikaraadio.  Eesti Raadio had merged with Vikeraadio.  Both 
Raadio 2 and Raadio 4 started broadcasting in May 1993.  
 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 16 

his idea to the Riigikogu was for Estonian public radio to create and develop a new commercial channel, Raadio 2.  

Once it was successfully operating, according to Haldre’s plan, this radio station would be sold off, generating badly 

needed revenue for renovating the public radio archives and Estonia’s antiquated transmitter system.  The Baltic 

Independent noted that  

Mr. Haldre believes that R2 will eventually help to finance the building of a network of Western-style 

transmitters to replace the Russian ultra short transmitters which are used at the moment; the 100 

million kroons needed for the project will come, it is hoped from the privatization of R2 once it has 

built up a large enough audience (Barne, 1993).   

Raadio 2 began broadcasting in May 1993.  At the time Haldre (personal communication, December 1996) used the 

establishment of commercial public Raadio 2 as an opportunity to clear commercials off the other two public radio 

stations, distinguishing them as public compared to the new commercial public station.  The new Raadio 2 was targeted 

at young people with pop and rock music, talk shows, and news programming.   

 As managing director of Estonian public radio, Haldre (personal communication, December 1996) also 

established in May 1993, Raadio 4, a Russian language station.  Before that there had been only about two hours of 

Russian language programming on the stations.  Because of the large Russian minority population in Estonia, he felt it 

necessary to provide a Russian language station geared to this population.  Haldre stated that “what surprised me most 

was that I was accused later by a commission of Parliament of wasting tax payers’ money” on Raadio 4.  However, 

since Estonia’s population was composed of 30% Russians he felt that “you had to serve them with programming.”   

 The primary goal of Raadio 4 was to “give information and news about changes and activities in Estonian 

society and cultural life (Eesti Raadio, 1996).”  It was a 24-hour a day channel serving the Russian-speaking population 

with programs, also for Byelorussian, Ukrainian, and Armenian minorities.  Raadio 4 also carried advertising as a 

means to finance its operations. 

 Estonian public radio’s other two stations were the original Vikerraadio and Klassikaraadio.  Vikerraadio’s 

(Rainbow) programming represented traditional public broadcasting fare, including literary adaptations and radio 

drama, thematic discussions, children’s programs and music.  Every hour, Vikerraadio had newscasts, with longer news 

programs broadcast four times a day.  The station broadcast 19.5 hours a day with 37% of the population listening daily 

(Eesti Radio, 1996). 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 17 

 Klassikaraadio (classical radio) broadcast for 9 hours a day with a daily listenership of 1.3%.  The channel 

programed classical music and broadcast live concerts, operas, and other musical events for listeners.  All four channels 

covered the whole country.  In addition to its  four channels, Eesti Raadio had a “commitment to record, produce, 

preserve, and distribute Estonian music and other recordings of cultural and historical value (Eesti Radio, 1996).”  Eesti 

Raadio had a considerable archive of recorded programs, concerts, and music dating back to just after WWII.  

Unfortunately, bombing destroyed materials recorded before the war.  At the time of this study, Eesti Raadio was in the 

process of dubbing onto compact disc materials from its archives to help preserve an important part of Estonian culture 

(I. Hausmann, personal communication, December 1996).   

 As with television, tensions concerning advertising also occurred between Eesti Raadio and the new private 

commercial radio broadcasters, especially with the development of Raadio 2.  Private broadcasters felt that they should 

not have to compete with public broadcasting for advertising dollars.  In 1992, they organized to form the Eesti 

Ringhaalinguites Liit (Association of Estonian Broadcasters [AEB]), representing the interests of private broadcasters 

before government and non-government organizations (“Radio in Estonia Shows Endurance,” 1997).  In essence, 

according to AEB Managing Director Urmas Loit (personal communication, November 1996), “ public broadcasters 

have started to act like a private broadcaster” in that they competed for advertising dollars and broadcast entertainment 

programming, yet were subsidized by the state.  What caused further irritation was the consideration that tax dollars 

paid by private broadcasters went to help subsidize public broadcasting with which they competed for advertising 

dollars (R. Lang, personal communication, November 1996). 

 The Riigikogu’s Culture Commission sought to resolve the frictions between the public and private radio 

broadcasters by investigating the issues concerning advertising.  The particular issue under investigation was that 

Estonian public radio, particular Raadio 2, was using “its subsidized status to offer advertising to audiences and at 

prices with which local commercial stations cannot compete (Barne, 1993).”  The commission issued regulations in 

June 1993 that were in effect until a law on mass media was enacted by The Riigikogu.  The regulations issued by the 

Culture Commission limited the content of programming, available airtime, and format of the advertisements aired on 

Raadio 2 (Barne, 1993).   

 The commission cut the permissible commercial airtime on Raadio 2 from 16% down to 5%.  Originally the 

commission had set the limit at 7%, but Sulev Alajõe, Chairman of the Culture Commission indicated that it was 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 18 

changed to 5% “in order to make it easier for [private] local stations to survive (Barnes, 1993).”  Rein Lang, owner of 

AS Trio Ltd., found the action meaningless since it set the percentage for total airtime and not for each hour.  Lang 

observed “that since no one would want to advertise during the night, state radio can still use 14 percent of prime time 

for advertisements (Barnes, 1993).”  He also felt the commission should have regulated the rates that Eesti Raadio 

charged for commercials.  The advertising issue continued to cause friction while the broadcast law was drafted and 

after its enactment.  As of 1996, 80% of Estonian public radio’s budget came from state subsidies, while advertising 

income from Raadio 2 and Raadio 4 made up the other 20% (P. Sookruus, personal communication, December 1996).   

 In addition to the advertising issues, Estonian public radio also had to rent its transmitters and, in the process, 

experienced a number of increases in fees from Eesti Telekom (M. Hunt, personal communication, December 1996).  

This contrasted with private radio broadcasters who, for the most part, owned their own transmitters.  Haldre noted that 

“Telekom’s transmission charges have rocketed since Parliament approved Eesti Raadio’s annual budget last spring 

(Drew, 1993).”  According to Peeter Sookruus (personal communication, December 1996) managing director of Eesti 

Raadio, fees for transmitters made-up almost 40% of the budget.  At that time, Eesti Raadio was looking at cutbacks in 

its programming and other services.  In 1996, Eesti Telekom raised its fees for transmission 18.5% (“Transmitting Rates 

to Raised,” 1997).  Thus, in addition to the tensions with private broadcasters, Eesti Raadio was faced with tension with 

government ministries over the rising costs of transmission fees. 

 By the end of 1996, Eesti Raadio had grown to four national radio stations.  During the period after 

independence, Eesti Raadio had added Raadio 2, a popular music station targeted at young audiences, and Raadio 4, a 

Russian-language radio station with a mixture of music, news, and information programming.  Eesti Raadio stations 

easily dominated local private radio broadcasters with a combined weekly listenership of 63% compared to all local 

private radio’s 27% (Baltic Media Book, 1996).3  Subsidized by the government, Eesti Raadio supplemented its budget 

through advertising revenues from Raadio 2 and Raadio 4.  The result was that private broadcasters were indignant 

about a public radio broadcasting system that competed with them for listeners and advertising dollars.  

Estonian Private Broadcasting: Early Development, Licensing and Regulation 

                                                                 
3  Ten percent of weekly radio listening occurred with stations outside Estonia. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 19 

 After Estonia gained its independence, there were no established laws to guide it in issuing and regulating 

licenses to radio and television stations.  Until the 1994 Broadcast Law, the Ministry of Culture and Education4 oversaw 

broadcasting in Estonia via government acts.  The process for receiving a license was two-fold.  A person desiring a 

radio or television station had to apply for a frequency from the Ministry of Transport and Communication and then a 

broadcast license from the Ministry of Culture and Education (M. Laur, personal communication, November 1996).  

Haldre (personal communication, December 1996) noted that to obtain a broadcast license from the Ministry of Culture 

and Education, a prospective licensee had to provide information on intended programming, other proposed activities, 

and investment and control of the proposed station.  The process for obtaining a broadcast license remained the same 

after enactment of the 1994 Broadcast Law. 

 According to Vello Lään (personal communication, May 1998), the process for approving Raadio Tartu, the 

first local commercial station to go on-the-air after independence, began in 1990 while Estonia was still under the 

control of the Soviet Union.  This station, located in a university city 190 km from Tallinn, was founded and originally 

supported by the city of Tartu, the County Council, and Eesti Raadio (V. Lään, personal communication, May 1998).  

Due to the cost of operating this station, it was eventually privatized.  Other community stations popped up in various 

regions, but eventually they either were privatized or went off-the-air (“Radio in Estonia Shows Endurance,” 1997).   

The first ‘private’ radio commercial license was issued to Raadio KUKU.  As the first independent private 

radio station, Raadio KUKU began airing in Tallinn in March 1992, six months after Estonia gained its independence.  

Owned by three Estonians who formed the company, AS Trio Ltd., the station was dependent on advertising dollars.  Its 

programming consisted of popular Western music and talk (Lang, 1996).  Raadio KUKU was considered to have an 

ACE format (Adult Contemporary European) and was known for its slogan, ‘Radio for the thinking person.’  The 

station also broadcast commentary, news, and news analysis.  The owners of Raadio KUKU, AS Trio Ltd., networked 

the station with others they owned in Tartu, Viljandi, and Paide.  These stations carried Raadio KUKU’s programming 

for a majority of the broadcast day and inserted only one or two hours of local programs  (“Radio in Estonia Shows 

Endurance,” 1997). 

 Seven months after Raadio KUKU began broadcasting, AS Trio Ltd. in November 1992, also developed and 

put on-the-air Raadio Tallinn, now Raadio 100, a private commercial Russian language radio station.  The station was 

                                                                 
4  The Ministry of Culture and Education was a combined ministry under the Mart Laar government.  In 1995, Prime 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 20 

made possible with a grant from the Open Estonia Foundation, funded by the Soros Foundation.  Raadio 100 was 

located in Tallinn and reached 50 kilometers outside the city.  It broadcast 24 hours a day with live daytime 

programming and music by satellite at night.  Raadio 100 was described as a mainstream station with a commitment to 

public service that included offering “a range of cultural programmes from fairytales for children through special classic 

and jazz music hours (Raadio 100, 1996).”  Interestingly, Raadio 100 (1996) indicated that  

Information service in Estonia are [sic] largely fractured along ethnic and political lines.  Radio 100 is 

an expedition.  We are independent of state or political control.  We strive to avoid taking an editorial 

position in our main task of providing information to the Russian-speaking community.  Political 

rivals from all sections of society meet for live debates in our studios. 

Raadio 100 was joined by a sister station in Narva in September 1995 operating on the same frequency, 100.  Narva is 

located in Northeastern Estonia, at its border with Russia.  The Narva station aired the Tallinn Raadio 100’s 

programming plus some local production. 

 Radio stations have appeared and disappeared during the first five years of independence.  Early development 

of Estonia’s market economy occurred in its major cities, principally Tallinn in northern Estonia, and to a lesser degree 

Tartu.  The rural areas and smaller cities, particularly in southern Estonia, lagged in the development of a market 

economy.  Thus, limited advertising revenues in these areas made it difficult for local radio stations to survive 

financially.  

Some stations, such as Raadio KUKU, united to form networks across the country to increase reach and 

advertising potential.  Three large music stations created “nation-wide networks using regional licenses . . . Raadio 

UUNO [owned by AS Trio Ltd.], B3 [owned by AS Is-Music Studio], and Raadio Love [owned by Woodlinger 

International] (“Radio in Estonia Shows Endurance,” 1997).”   

 Television licenses began to be issued when the transmitters and frequencies broadcasting the Russian and St 

Petersburg stations became available.  Both stations had ceased their broadcasts in Estonia due to the costs of Eesti 

Telekom transmission fees.  In the spring of 1993, nine television companies bid for the two channels that were soon to 

be available.  Since the rules for dispersing the channels were not clear, seven companies, all domestically financed, 

organized against the other two companies, which were foreign financed.  They demanded that the decision concerning 

                                                                                                                                                                                                                        
Minister Tiit Vahi separated the ministry into two, Ministry of Culture and Ministry of Education. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 21 

the channels not be made until after a broadcast law was adopted (“TV Companies Compete for Russian Air-Time,” 

1993).  The Estonian broadcasters indicated that “they are guarding the interests of viewers against the inflow of low-

grade American programmes (“TV Companies Compete for Russian Air-Time,” 1993, p 3)” expected to be brought in 

by foreign investment.   

 Ignoring the demands of Estonian broadcasters, the ministry granted the commercial television licenses in May 

1993.  However, these licenses were only valid until the adoption of a broadcast law, but not beyond December 31, 

1993.  However, since no law was enacted by December, the licenses were extended until there was a broadcast law.  At 

that time, commercial television channels would have to resubmit plans on programming, investment, and proposed 

activities to obtain a new license (Trummel, 1993). 

 Along with the licensing, the Ministry of Culture and Education responded to domestic broadcast concerns 

with several regulations to guard against the possibility of all day broadcasting of low-quality Western programming.  

The regulations were in effect until a broadcast law was enacted.   

The amount of foreign produced programmes must not exceed 30 percent, and 10 percent of all 

programming must be bought from  local film producers.  All programming ventures must at least be 

51 percent owned by an Estonian enterprise (Källu, 1993, p B7). 

According to then Minister of Culture and Education Paul-Eerik Rummo, the ownership provis ion was “a move at 

maintaining control over foreign capital in the Estonian media (Källu, 1993, p B7).” 

 Actually, the licenses for the first private commercial television stations went to three television companies, 

two of which shared the same transmission system.  Licenses were granted in May 1993 to RTV (Estonian Commercial 

Television), EVTV (Estonian Video and Swedish Kinnevik group), and Kanal Kaks (AS Taska) (Trummel, 1993).  All 

three companies were Estonian owned, but the latter two included foreign stockholders and or financing.  Under the 

temporary licenses granted these companies, RTV and EVTV shared the same frequency operating on twenty 

transmitters with access to over 90 percent of the population.  The transmission system and frequency assigned to Kanal 

Kaks involved five transmitters which could only be received in Northern Estonia, reaching about 60 percent of the 

country’s population (Tammerk, 1994).   

 The first private television broadcasts did not actually occur until July 31, 1993 when RTV went on-the-air and 

August 1 when EVTV started its broadcasts.  RTV and EVTV broadcast programming at different times, on the same 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 22 

frequency, using the same transmitters rented from state owned Eesti Telekom.  RTV aired programming on Saturday 

and Sunday mornings, filling the time with family oriented shows.  EVTV broadcast seven nights a week from 8pm to 

11pm airing soap operas, talk shows, feature films, and news.  Western shows on EVTV included E-Street, Miami Vice, 

Rescue 911, and Equalizer (Oll, 1993). 

 Kanal Kaks was launched on October 1, 1993 by Ilmar Taska, an Estonian born Hollywood producer (Herbert, 

1994).  At first the station only had enough staff and programs to broadcast on the weekends.  However, by January 

1994, Kanal Kaks expanded its broadcasts to every day (Trummel, 1994).  A major portion of Kanal Kaks broadcasts of 

three and a half hours of nightly programming were dominated by films, many of which were European and American 

movies.  In addition, The Baltic Independent noted that “Taska has enchanted viewers by resurrecting Estonian films 

that had not been shown for years (Herbert, 1994, p 8).”   

 One interesting snag for Kanal Kaks came a few months after it had begun its broadcast when it decided to 

discontinue the Russian dubbed and Estonian subtitled soap opera Santa Barbara . Kanal Kaks northern coverage area at 

the time included the region where the majority of Estonia’s Russian minorities resided.  The station was besieged with 

letters and calls from disgruntled viewers.  Taska recounted that the demand was so great that “some Russians even told 

us that they would go collecting money themselves to have it translated (Herbert, 1994, p 8).”  The Russian voice-over, 

Santa Barbara, was brought back within a short period of time and was still on-the-air in 1996. 

CONCLUSION 

The challenges confronting Estonia epitomize those that confront post-Communist nations seeking to 

democratize their broadcast media systems.  The following conclusions can be drawn from this study’s findings.   

 
The political and economic changes of a Communist state-owned and operated broadcast system result in short-
term solutions with long-term consequences.   
 

The results of this historical study reveal the complexities involved in changing post-Communist broadcast 

media systems.  The infrastructure and economic system inherited from their Communist predecessors provide these 

nations little in the way of resources needed to initiate the changes needed to establish democratic free market systems.  

Post-Communist countries inherit antiquated broadcasting infrastructures, requiring tremendous investment to convert 

to Western frequencies and technologies.  The financial resources needed by these governments to accomplish this task 

are limited during the early stages of these changes.  In addition, the population has it own problem needing to purchase 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 23 

new receivers to listen or view broadcasts on the new frequencies.  Realistically, few people at the onset of a developing 

new market economy can afford to buy them. 

In addition to renovating a broadcasting infrastructure there is the issue of deciding what to do with state 

owned and operated broadcast stations and transmitting facilities.  The transformation of state broadcast systems into 

public broadcast media is complicated by the lack of a developed private broadcasting structure to meet the immediate 

needs of the population.  Without established private broadcast media, the previous state-owned, now public 

broadcasting, system may choose to offer entertainment programming, in addition to educational and cultural material, 

in order to serve the needs of viewers.  Also, since government financial resources are limited during this early period, 

these public stations are permitted to supplement their budgets with advertising revenues.   

The problem with this arrangement is that it is difficult to change once it is established.  Public broadcasting 

stations would find it hard to give up their favored position with audiences and the revenues produced by advertising.  

In addition, since most public broadcasters are part of the original state broadcast system, they have established 

influential positions and know where to lobby the parliament and government to maintain the status quo, especially in 

the enactment of broadcast legislation.   

In transforming state broadcast systems into public broadcast media, post-Communist countries need clearly to 

determine and define their new role in society.   Policymakers in post-Communist countries also need to understand the 

consequences of supplementing public broadcasting government subsidies with commercial advertising.  While these 

short term solutions address immediate needs for viewers in society and public broadcasters, it creates long-term 

problems in the development and growth of independent private broadcast media.    

 
The development of a private broadcast system in post-Communist countries, during the institution of political 
and economic changes, requires more than the marketplace; it requires regulation, training, and understanding 
of the publics of public and private broadcasting.    
 

In Estonia’s case, broadcast entrepreneurs lacked the infrastructure, legislation, expertise, and mature market 

economy to support the development and growth of a private broadcast system.  In addition, Estonian private 

broadcasters lacked the established franchise that the public system had achieved over the course of time with listeners 

and viewers. 

Unlike public broadcasters, private broadcasters in post-Communist countries do not have an established 

infrastructure to facilitate their development.  They must build studios and transmission systems, acquire programming, 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 24 

and staff their stations.  Unfortunately, this takes money that private broadcasters lack.  They therefore rely on foreign 

investment or partners to assist them.  Further, the lack of legislation inhibits the development of private broadcasting 

since the government needs guidance on the granting of licenses.  This exposes prospective broadcast entrepreneurs to 

the whims of government officials who arbitrarily handout licenses based on their personal guidelines or agendas.   

Further complicating the development of private broadcasting in post-Communist countries is the lack of 

expertise in operating private broadcast media in a competitive environment.  Most prospective private broadcasters  are 

educated and trained under the old Communist system of a command economy.  Unfamiliar with the workings of a 

market economy, they lack the skills necessary to manage and operate private stations in a competitive environment.  

The lack of a mature market economy is a further complication since there are little advertising dollars available to 

support private broadcasting stations.  What little money there is, private broadcasters fiercely compete with others to 

acquire.  Also, private broadcasters lack the skills used to develop advertising revenue by teaching budding businesses 

how to market by advertising in this new economy.   

On top of all this, the growth of private broadcasting is inhibited by competition from an established public 

broadcasting system.  The established public broadcasting system competes with developing private broadcast media for 

audiences and advertising dollars.  However, public broadcasters compete unfairly since they benefit from an 

established infrastructure and audience and from government subsidies.  Due to this arrangement the development and 

growth of an independent private broadcast media is inhibited and suffers.  Public broadcasting easily dominates the 

private sector in resources and audiences. 

 The implication that can be drawn from this study is that post-Communist broadcast system transformations 

are complex, especially considering the formidable challenges confronting the country as it revamps both its political 

and economic system.  It is extremely difficult for countries that have scarce resources to implement major change 

efforts.  Policy makers are caught in a very difficult and awkward position of dealing with the present while looking to 

the long-term  

RECOMMENDATIONS FOR FUTURE RESEARCH 

 Historical research should be conducted on other post-Communist broadcast systems, in order to compare and 

contrast their development.  Research on the other Baltic States, Latvia and Lithuania, especially would be relevant 

since these countries shared the same fifty-year  experience of Soviet occupation.  It would help to contrast how each 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 25 

Baltic State approached the transformation of their broadcast media and to compare their developments.  In addition, 

research on the other Baltic States could also serve to contrast each country's political and cultural differences, and what 

influences these had on the reform and development of their respective broadcast systems. 

 
BIBLIOGRAPHY 

Arneson, P.  (1993).  Situating three contemporary qualitative methods in applied organizational communication 

research: Historical documentation techniques, the case study method, and the critical approach to 

organizational analysis. In  S. L. Herndon & G. L. Kreps (Eds.), Qualitative research: Applications in 

organizational communication. Cresskill, N.J.: Hampton Press, Inc. 

Babbie, E.  (1992).  The practice of social research  (6th ed.).  Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company. 

Baltic Media Book 1996.  (1996).  Tallinn, Estonia: Baltic Media Facts Ltd. 

Barnard, B.  (1997).  Estonia: Making great strides toward EU membership.  Europe.    November: p 22-23. 

Barne, J.  (1993, June 25 - July 1).  New regulations provide no solutions for radio tensions.  The Baltic independent.  p 

4. 

Briggs, A.  (1985).  The BBC: The first fifty years.  Oxford: Oxford University Press. 

Bruck, P. A.  (1993).  Faulty strategies or what to do with democracy on the way into the media future.  In S. Splichal & 

J. Wasko  (Eds.), Communication and democracy  (p 207- 220).  Norwood: Ablex Publishing Corporation. 

Busato, L. R.  (1993).  Media in democratic transition.  In O. Manaev & Y. Pryliuk  (Eds.), Media in transition: From 

totalitarianism to democracy  (p 175-199).   Kyïv: ABLIS. 

Cannon, I. J., & Hough, W. J. H.  (1995).  Guide to the Baltics.  Old Saybrook, CT: The Globe Pequot Press Inc. 

Carver, R.  (1995).  Malawi.  Who rules the airwaves?: Broadcasting in Africa. London: Article 19 and Index on 

Censorship. 

Casperson, K.  (1997).  My work is done.  BMC Update.  (Update 25).  Svaneke, Denmark: Baltic Media Centre. 

Cathcart, R.  (1984).  The most contrary region: The BBC in Northern Ireland.  Belfast: The Blackstaff Press Limited. 

Chatterji, P. C.  (1987).  Broadcasting in India.  New Delhi:  Sage Publications. 

Criswell, A.  (1997).  An introductory history of British broadcasting.  London: Routledge. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 26 

Dalton, R. J.  (1996, October 28).  Democracy and its citizens: Patterns of political change.  Center for the Study of 

Democracy, UC Irvine:  Research Paper Series in Empirical Democratic Theory, no. 1. [On-line].  Available: 

http://www.ss.uci.edu/democ/dalton.htm.  

Dorrance, S.  (1994, June).  Professional in residence report: Estonian television and media.  Unpublished report 

supplied by the U. S. embassy in Tallinn, Estonia. 

Downing, J.  (1996).  Internationalizing Media Theory: Transition, Power, Culture.  London: Sage Publications. 

Drew, K.  (1993, August 27- September 2).  Radio stations wax and wane.  The  Baltic independent.  p B2. 

Ellis, D.  (1979).  Evolution of the Canadian broadcasting system: Objectives and realities 1928-1968.  Quebec: 

Canadian Government Publishing Centre. 

Eesti Raadio.  (1996).  Estonian Broadcasting Company [On-line]:  Available:  http://www.er.ee/er.html. 

Estonian TV on Glance.  (1996).  Eesti Television [On-Line].  Available:  http://www.etv.ee/etveng/glance1.html#gla1. 

Feagin, J. R., Orum, A. M., & Sjorberg, G.  (Eds.).  (1991).  A case for the case study.  Chapel Hill: The University of 

North Carolina Press. 

Fisher, D.  (1978).  Broadcasting in Ireland.  London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 

Fjuk, I. & Kaevats, U.  (1994).  Estonia: Free and independent.  Tallinn, Estonia: Estonian Encyclopedia Publishers. 

Frentzel-Zagorska, J.  (Ed).  (1993).  The road to a democratic political system in a post- communist Eastern Europe.  

From a one-party state to democracy: Transition in Eastern Europe  (p 165-193). Amsterdam-Atlanta: Rodpi. 

Gross, P.  (1993).  Media as catalysts, impediments and facilitators of public opinion formation in the New Romania.  In 

O. Manaev & Y. Pryliuk  (Eds.),  Media in transition: From totalitarianism to democracy  (p 85-102).  Kyïv :  

ABRIS.   

Gross, P.  (1996).  Mass Media in Revolution and National Development: The Romanian Laboratory.  Ames: Iowa State 

University Press. 

Hallman, E. S. & Hindley, H.  (1977).  Broadcasting in Canada.  London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 

Head, S. W.  (1985).  World broadcasting systems: A comparative analysis.  Belmont, CA: Wadsworth Publishing 

Company. 

Herbert, D.  (1994, February 4-10th).  A man, a plan, a ‘Kanal Kaks.’  The Baltic independent.  p 8. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 27 

Hester, A., Reybold, L. E., & Conger, K.  (Eds.).  (1992).  The post-communist press in Eastern and Central Europe: 

New studies.  Athens, GA:  The James M. Cox, Jr., Center for International Mass Communication Research, 

Henry W. Grady College of Journalism and Mass Communication, The University of Georgia. 

Hester, A., &  Reybold, L. E.  (Eds.).  (1993).  Revolutions for freedom: The mass media in Eastern and Central 

Europe.  Athens, GA:  The James M. Cox, Jr., Center for International Mass Communication Research, Henry 

W. Grady College of Journalism and Mass Communication, The University of Georgia. 

Hoyer, S., Lauk, E., & Vihalemn, P.  (1993).  Towards a civic society: The Baltic media’s long road to freedom.  Tartu, 

Estonia: Nota Baltica Ltd. 

Humphreys, P. J.  (1994).  Media and media policy in Germany:  The press and broadcasting since 1945  (2 ed.).  

Oxford: Berg Publishers. 

Huntington, S. P.  (1996).  Democracy for the long haul.  Journal of Democracy 7  (2).  3 - 14. 

Källu, H.  (1993, July 25-July 1).  Commercial TV takes to the air.  The Baltic  independent.  p B7. 

Kleinwaechter, W.  (1997).  Broadcasting in transition: Media freedom between political freedom and economic 

pressures in Eastern and Central Europe.  In  M. Bailie & D. Winseck (Eds.),  Democratizing communication?: 

Comparative perspectives on information and power  (p 243-253).  Cresskill, NJ: Hampton Press Inc.   

Korváts, I. & Whiting, G.  (1995).  Hungary.  In D. L. Paletz, K. Jakubowicz, & P. Novosel (Eds.),  Glasnost and after: 

Media and change in Central and Eastern Europe  (p 97-127).  Cresskill, NJ: Hampton Press, Inc. 

Lään, V.  (1996).  Esimesed 70: Eesti Raadio.  (The First 70 Years: Estonian Radio [English translation unavailable].  

Tallinn-Tartu, Estonia: Estonian Public Radio. 

Lauriciano, G.  (1995).  Mozambique.  Who rules the airwaves?:  Broadcasting in Africa.  London: Article 19 and 

Index on Censorship. 

Lindstro’m, V.  (1995).  Estonian TV 40: Numbers, facts, events.  Tallinn, Estonia: Estonian Public Television 

Publisher. 

Lush, D.  (1995).  Nambia. Who rules the airwaves?: Broadcasting in Africa.  London: Article 19 and Index on 

Censorship. 

Maja - Pearce, A.  (1995).  Kenya. Who rules the airwaves?:  Broadcasting in Africa.  London: Article 19 and Index on 

Censorship. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 28 

Maja - Pearce, A..  (1995).  Tanzania. Who rules the airwaves?:  Broadcasting in Africa.  London: Article 19 and Index 

on Censorship. 

Maja - Pearce, A..  (1995).  Uganda. Who rules the airwaves?:  Broadcasting in Africa.  London: Article 19 and Index 

on Censorship. 

Maja - Pearce, A..  (1995).  Zambia. Who rules the airwaves?:  Broadcasting in Africa.  London: Article 19 and Index 

on Censorship. 

Maja - Pearce, A..  (1995).  Zimbabwe. Who rules the airwaves?:  Broadcasting in Africa.  London: Article 19 and 

Index on Censorship. 

Manaev, O.  (1993).  Mass media in the political and economic system of transition society.  In O. Manaev & Y. Pryliuk  

(Eds.),  Media in transition: From  totalitarian to democracy.  (p 119-148).  Kyïv: ABRIS. 

McDowell, W. H.  (1992).  The history of BBC broadcasting in Scotland 1923-1983.  Edinburgh: Edinburgh University 

Press. 

McNair, B.  (1991).  Glasnost, perestroika, and the Soviet media.  London: Routledge.  

McNulty, J., & Martin, G. M.  (1983).  Communication policy in Canada: Development within overwhelming 

constraints.  In P. Edgar & S. A. Rahim (Eds.), Communication policy in developed countries  (pp 95- 136).  

London: Kegan Paul International. 

Mollison, T.  (1998).  Standpoint: Television broadcasting leads Romania’s march toward an open, democratic society.  

Journal of Broadcasting and Electronic Media 43. (Winter).  127-140. 

Noriega, L. A. De & Leach, F.  (1979).  Broadcasting in Mexico.  London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 

Ognianova, E.  (1996).  The transitional media system of post-communist Bulgaria.  Paper presented at the annual 

conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, International 

Communication Division, Anaheim, CA. 

Oll. L.  (1993, August 6 - 12).  TV channels launched.  The Baltic independent.  p 5. 

Ostankino TV channel axed.  (1994, April 1 - 7).  The Baltic independent.  p 7. 

Overlock, J. E. (1996).  The former Soviet Union and Eastern Europe.  In Alan Wells (Ed.),  World broadcasting: A 

comparative view  (p 91-119).  Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation. 

Patton, M. Q.  (1987).  How to use qualitative methods in evaluation.  Newbury Park, CA: Sage Publications. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 29 

Paulu, B.  (1974).  Radio and Television in Eastern Europe.  Minneapolis, MN:  The University of Minnesota Press. 

Ploman, E. W.  (1976).  Broadcasting in Sweden.  London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 

Porter, V., & Hasselbach, S.  (1991).  Pluralism, politics, and the marketplace: The regulation of German broadcasting.  

London: Routledge. 

Pryliuk, Y.  (1993).  Mass media pluralism as a condition of civil society formation.  In O. Manaeve & Y. Pryliuk  

(Eds.),  Media transition: From totalitarianism to democracy (p 273-286).  Kyïv: ABLIS. 

Radio in Estonia shows endurance.  (1997).  Eesti Ringhaalingute Liit Newsletter 1 .  p 3. 

Raadio 100.  (1996).  Station web-site [Online].  Available: http://www.zzz.ee/kuku/100eng.html. 

Robinson, G. J.  (1995).  East Germany.  In D.L. Paletz, K. Jakubowicz, & P.Novosel  (Eds.),  Glasnost and after: 

Media and change in Central and Eastern Europe  (p 173 - 197).  Cresskill, NJ: Hampton Press Inc. 

Sanders, R.  (1978).  Broadcasting in Guyana.  London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 

Smeyak, G. P.  (1973).  The history and development of broadcasting in Guyana, South America.  Dissertation. Ph.D.  

The Ohio State University .  Speech. University Microfilms, A XEROX Company, Ann Arbor,  

Smith, A.  (1974).  British broadcasting.  Newton Abbot Devon: David & Charles Ltd.   

Smith, M. Y.  (1981).  The method of history.  In G. H. Stempel, III & B. H. Westley  (Eds.),  Research methods in 

mass communication.  Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc. 

Startt, J. D., & Sloan, W. D.  (1989).  Historical methods in mass communication.  Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum 

Associates, Publishers. 

Tammerk, T.  (1994, October 28 – November 3).  Estonia’s real-life media drama.  The Baltic Independent.  p 7. 

Transmitting rates to be raised.  (1997)  Eesti Ringhaalingute Liit Newsletter 1.  p 7. 

Trummel, A.  (1993, November 19-25).  Confusion blurs Estonian TV.  The Baltic independent.  p 8. 

Trummel, A.  (1994, December 24, 1993-January 6, 1994).  Kanak Kaks expands programming.  The Baltic 

independent.  p 5. 

Trummel, A.  (1995, January 20-26).  New TV station eschews ‘telewar.’  The Baltic Independent.  p 9. 

TV companies compete for Russian air-time.  (1993, April 23 - 29).  The Baltic  independent.  p 3. 

The Estonian Parliamentary Elections: Monitoring of the Election Coverage in the Estonian Mass Media: Final Report. 

(1995).  The European Institute for the Media (EIM).  Dusseldorf, Germany: EIM. 



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 30 

Wells, A.  (1996).  World broadcasting: A comparative view.  Norwood: The Ablex Publishing Company. 

 

APPENDIX 

For this study the following people were interviewed: 

Eelmaa, Epp.  Operations Manager, Kanal Kaks (Channel 2 TV).  Interviewed December 1996. 

Hausmann, Ilona.  Eesti Raadio, International Relations Department.  Interviewed December 1996. 

Haldre, Herkki.  Advisor, Hanasbank.  Radio consultant.  Past Director of Eesti Raadio.  Interviewed 

December 1996.  

Holmberg, Simon.  Deputy Director, Baltic Media Centre.  Interviewed December 1996.  Telephone 

interview May 1998. 

Hunt, Margus.  Marketing Director, Eesti Telekom (Estonian Telephone Company Limited).  

Interviewed November and December 1996. 

Jõesaar, Andres.  Vice-President, TV3.  Interviewed December 1996. 

Kokkota, Evelin.  Information Assistant, United States Information Service, American Embassy, 

Tallinn, Estonia.  Interviewed November 1996. 

Laanejare, Nele.  Chief Editor at new television station TV1.  Interviewed November 1996.    

Lään, Vello.  Director, Raadio Tartu.  Past Director of Estonian State Radio.  Telephone Interview.  

May 1998. 

Lang, Rein.  President and General Manager, AS Trio Ltd.  Raadio Kuku.  Interviewed November 

1996. 

Laur, Marju.  Vice Head Department of Post and Telecommunications, Ministry of Transport and 

Communications.  Past Deputy Ministry of Culture.  Interviewed November and December 

1996. 

Laurinstin, Marju..  Professor, Tartu University.  Interviewed December 1996. 

Loit, Urmas.  Managing Director, Eesti Ringhaalingute Liit (Association of Estonian Broadcasters).  

Interviewed November 1996. 

Middleton, Victoria.  Public Affairs Officer, United States Information Service, American Embassy, 

Tallinn, Estonia.  Interviewed November 1996. 

Palts, Tõnis.  CEO and Chairman, AS Levicom.  Interviewed December 1996. 

Rebané, Raul.  Deputy Director General, Editor-in-Chief, Eesti Televisioon.  Interviewed December 

1996. 

Ricci, Raymond.  Director, Love Raadio.  Interviewed November and December 1996.   

Rummo, Paul-Eerik.  Member of Parliament.  Chair Broadcast Council. Past Minister of Culture.  

Interviewed December 1996. 

Shein, Hagi.  Director General, Eesti Televisioon.  Interviewed November and December 1996.   



TRANSFORMATION OF POST-COMMUNIST BROADCAST MEDIA 31 

Sinisalu, Hando.  General Manager,  Eesti Päevaleht.  Radio consultant.  Interviewed November and 

December 1996. 

Sookruus, Peeter.  Director General, Eesti Raadio.  Interviewed December 1996. 

Tammerk, Tarmu.  Editor-at-Large, The Baltic Times, (formerly The Baltic Independent).  Managing 

Director, Eesti Ajalehtede Liit (Estonian Newspaper Association). Interviewed December 

1996. 

Taska, Ilmar.  Chairman, Kanal Kaks (Channel 2 TV).  Interviewed December 1996. 

Veidemann, Rein.  Advisor for Literature and Media.  Past Member of Parliament.  Past Chair of 

Broadcast Council.  Interviewed December 1996. 

Veskimägi, Margo.  Member of Council,  EMOR,  Baltic Media Facts.  Interviewed November 1996. 

 


