Trouble in Paradise

Trouble in Paradise: A Study of Media Censorship in the South Pacific

Andrew Clark
Doctoral Student — University of Florida
Debut Category
2508 NW 36™ Lane, Gainesville, FL 32605
Ph: (352) 377-1475

Email: amclark@ufl.edu

1



Trouble in Paradise 2

Trouble in Paradise: A Study of Media Censorship in the South Pacific.

Abstract

In the United States freedom of the press and freedom of speech is a cherished
ideal. In many countries in the South Pacific that ideal is espoused, but the reality is
often different. The broadcast media are censored and newspaper publishers face
harassment and governmental interference. The big debate over the last 20 — 30 years has
been that news flows from the developed countries into the lesser-developed countries.
That will continue in the South Pacific unless change occurs. If a Pacific centered flow
of news and information is to exist the press needs to be able to operate in an atmosphere

free from intimidation.



Trouble in Paradise 3

In the United States and, indeed, in any democracy freedom of speech and
freedom of the press are cherished ideals. John Milton in Aeropagitica wrote “Let [truth]
and falsehood grapple; whoever knew truth put to the worse in a free and open

encounter” (qtd. in Press Freedoms Under Pressure, 1972, p. 4). His premise, and that of

Andrew Hamilton, Thomas Jefferson and others, was that in the marketplace of ideas
truth would prevail. In today’s society not everyone is able to gain access to that
marketplace, but the ideal of a press free from government interference remains. That
ideal may exist in many countries, but in other countries around the world the reality is
very different. One such region of the world where media censorship is at the fore is in
the South Pacific.

This paper examines the issue of censorship and the media in the South Pacific
with primary attention paid to examples of censorship involving radio and newspapers.
Radio is still the primary mass medium in the South Pacific (Wagavonovono, 1981,
Ogden, 1999) and broadcast stations and journalists have recently faced censorship in the
Solomon Islands. In Samoa, the government has had a reputation for controlling the
content of the media and denying the opposition political party access to government
owned stations. Newspapers in the Pacific are continually battling government criticism
and censorship, and the issue has been highlighted in the last few years in Fiji and Samoa.
Following a look at cases of censorship, this paper will examine attempts to provide a
Pacific centered flow of news.

Before looking at the issue of censorship and news flow it is necessary to have an
understanding of the unique geographic and demographic make-up of the South Pacific

Islands.



Trouble in Paradise 4

Geography and Demography

There are about 10,000 islands in the geographic region known as the South Pacific
spread across an area of almost 29 million square kilometers, (Ogden and Hailey, 1988)
and a total population of almost 7 million people. (Seward, 1999)" One nation may
comprise many islands such as Fiji with 320 islands, and they may be spread over a large
distance such as the Cook Islands with 93 square miles of land spread over 750,000 miles
of ocean (Lent, 1978). The Pacific Islands comprises three main ethnic groups:
Melanesians, Micronesians, and Polynesians. In addition, many other immigrant
communities exist with the most prominent being the Indians who comprise almost half
the population of Fiji. (Tuimaleali’ifano, 1999)

Melanesia is made up of Papua New Guinea, Solomon Islands, Vanuatu, New
Caledonia, and Fiji all in the western half of the Pacific closer to Australia and Indonesia.
Papua New Guinea is the largest island in the region with six times the population and 25
times the land area of Fiji, which is the next largest land area in Melanesia. (Ogden,
www?2.hawaii.edu/~ogden/piir/pacintro.html) The total population of the area is about
5.8 million. (Seward, 1999)

Micronesia comprises the multitude of islands in the western part of the Pacific
with many having an affiliation with the United States. These islands include the
Federated States of Micronesia, Palau, Kiribati, Guam, and the Marshall Islands. There
are more than 2,000 islands in Micronesia, but fewer than 100 are populated. They are
spread across an area larger than the continental United States, but with a land area of

only 3,100 kilometers. (Ogden, pacintro.html)

For a good map of the region, and other Pacific Island resources visit http://mww2.hawaii.edu~ogden/piir



Trouble in Paradise 5

Polynesia, excluding New Zealand and Hawaii covers a sea area of 39 million
square kilometers. The total land area is about 8,260 square kilometers, with the largest
island being Tahiti (1,042 kilometers). In the late 1990’s only French Polynesia and
Western Samoa had populations over 100,000. In contrast, the population of Pitcairn
Island is about 100. (Ogden, pacintro.html) Politically the Polynesian islands are diverse.
Tonga is an independent kingdom that was under British protection until 1970. Western
Samoa and Tuvalu became independent in 1962 and 1978. The Cook Islands and Niue
are self-governing in free association with New Zealand, Tokelau is a territory of New
Zealand but is administered by New Zealand from Apia, Western Samoa. French
Polynesia and Wallis and Futuna are overseas territories of France, Pitcairn Island is a
British Colony, American Samoa is an unorganized, unincorporated territory of the
United States, and Easter Island is a province of Chile. (Ogden, pacintro.html)

Despite the diversity of the many islands in the region, there is one thing that
many of the islands have in common: media censorship. Most recently, incidents in
Samoa, Fiji, and the Solomon Islands have drawn international attention to the subject of
media censorship in the South Pacific. The Solomon Islands has faced civil unrest, and in
an effort to ensure the peace the government passed a constitutional amendment banning
foreign news broadcasts and banning foreign journalists. Samoa has a history of media
censorship, and of denying opposition politicians access to the media. In Fiji the
government is at odds with the press and has proposed restrictions governing the media.
Governmental interference restricts the flow of information within the Pacific and forces
people to look to sources in developed countries within the region for information. The

next section looks at cases of censorship in the Solomon Islands, Samoa, and Fiji, and



Trouble in Paradise

also at an organization that is working to be an independent Pacific centered source of

news and information.

Solomon Islands

The Solomon Islands was once a colony of Great Britain. The island chain
became self-governing in 1976 and independent of Britain in 1978. Like many of the
island nations in the Pacific the Solomon Islands are known mainly as a tourist
destination.

Early in 1999 tension began to escalate between militants native to Guadalcanal?
and settlers from the neighboring island of Malaita. The fighting that resulted forced
thousands of Malatians from their homes. In June 1999 the Governor General® amended

the Emergency Powers Act of 1999 and imposed restrictions on the media. It was

6

claimed that reporting on the fighting was hampering the government’s attempts at peace.

(Solomon Islands, 1999) The consequences for journalists who ignored the restrictions

was up to two years in prison or a fine of SI $5,000 (US $1,050) or both. The restrictions

prevented reporting that “may incite violence...is likely to cause racial disharmony” or is

“likely to be prejudicial to the safety or interests of the state.” (CPJ Protests, 1999) As a

result of the government’s actions all foreign journalists left the Solomon Islands by June

30" and the Solomon Islands Broadcasting Corporation stopped all live newscasts from
the BBC World Service, Radio Australia, and Radio New Zealand International. (CPJ

Protests, 1999)

2 The capital of the Solomon Islands, Honiara, is on the island of Guadalcanal.
® Since the Solomon Islands are members of the Commonwealth, the Queen of England is still the head of
state. The Governor General is the Queens representative in the country.



Trouble in Paradise 7

This effort at censorship by the government was met with condemnation from
organizations in the Pacific and around the world. The Committee to Protect Journalists
(CPJ) based in New York wrote a letter to the Solomon Islands Prime Minister, Bart
Ulufa’alu protesting the government’s action. CPJ in the letter said:

CPJ joins our colleagues on Solomon Islands in expressing deep dismay over the

emergency regulations, which sharply limit the ability of journalists to report on

issues of great public importance. In an editorial published on 30 June, the

English-language daily Solomon Star noted that “The wording of the regulations

comes straight from the colonial era...[and] do Solomon Islands’ democracy a

major disservice.” The regulations are a flagrant violation of Article 19 of the

Universal Declaration of Human Rights — which guarantees the “right to freedom

of opinion and expression” and includes the right to “seek, receive and impart

information and ideas through any media” — and disregard the principles

established by the Commonwealth’s Harare declaration of 1991. (CPJ, 1999)
What is ironic is the Prime Minister of the Solomon Islands was a vocal supporter of
Radio New Zealand International (RNZI) when the New Zealand government looked as
though it would close down the station in 1998. At the time Prime Minister Ulufa’alu
said cuts to RNZI would be a great loss to Pacific nations. The Prime Minister said RNZI
provided a “life-saving service” with the broadcast of cyclone warnings, a major factor in
reducing casualties and damage from the cyclones Ron, Susan and Katrina which struck
the region. He also said that RNZI was a vital news source for the Solomon Islands,
which could not afford to subscribe to other overseas news agencies. (Guyon, January

19, 1998) Yet here is the same man a year later banning foreign journalists from the



Trouble in Paradise 8

country, and banning radio stations in the Solomon Islands from re broadcasting news
and other programming from RNZI, Radio Australia, and the BBC World Service.

Michael Field, a reporter for Agence France-Presse says there are a variety of
factors that make it difficult for the local media to cover the situation in the Solomon
Islands. He says because of concerns over safety neither the Solomon Islands Broadcast
Corporation nor the Solomon Star newspaper wanted to send reporters into the
countryside where the militants were operating. The Police Commissioner of the
Solomon Islands has also done his part to hinder objective news reporting by the media.
According to Field the Police Commissioner “accused the media of not doing their job —
and then had reporters thrown out of a courtroom when they were doing just that.”
(Pacific Media Watch, August 4, 1999) All of these factors have combined to make it
difficult for information to flow freely from and within the Solomon Islands. Like the
Solomons, the Fijian media has faced blatant censorship by the government. Currently
there is more freedom of speech, but the current climate does not always favor

journalists, especially those that question the government.

Fiji

Fiji gained independence from Great Britain in 1970 and remained a member of the
Commonwealth until 1987 when, as a result of a military coup, Fiji was dismissed from
the organization. In 1987, Fiji became a republic, in 1990 a new constitution was
introduced, and in 1992 a civilian government was elected. Fiji has a President appointed
by the Great Council of Chiefs®. There is also a Prime Minister who is the leader of the

party with the majority in the House of Representatives. Ethnic tension has run high in



Trouble in Paradise 9

Fiji with the population split almost fity percent Indian (descendants of workers brought
from India by the British to work in sugar cane fields) and fifty percent indigenous
Fijians. (Ogden, Republic of Fiji)

Possibly, the most widely publicized attempt at censorship by a South Pacific
government came in 1987 during the coup d’etat. The only reports coming out of the
island were those that were censored by the new regime, or that were smuggled out by
foreign correspondents still in the country. Indeed even inhabitants of Fiji were often
unaware of events taking place within their own country. Many islanders rely on
shortwave radio broadcasts for their source of information. People not owning shortwave
radios are still able to listen to rebroadcasts of international stations over the local AM
and FM stations. In Fiji in 1987 the coup leaders forbade the retransmission of Radio
Australia after reports were broadcast criticizing the coup.® Shortwave radios became
very popular and shops sold out of the receivers. The army even resorted to confiscating
shortwave radios in an attempt to restrict access to overseas news reports. (Ogden and
Hailey, 1988) In fact Radio Australia had its highest ratings in the region during the coup.
(Hodge, 1995)

Radio was actually used for several different purposes by different entities during
the coup. Radio broadcasts were being used by Lieutenant-Colonel Rabuka, the coup
leader, to promote the need for military intervention in Fiji’s political affairs. The
governments of New Zealand, Australia and other Western countries used radio to
undermine the efforts of the coup. The leaders of the coup shut down all newspapers, and

said papers must not print anything that would provoke unrest. A Ministry of

* The Bose Levu Vakaturaga (Great Council of Chiefs) is a meeting of traditional indigenous Fijian leaders.



Trouble in Paradise 10

Information representative had to visit each newspaper to check the pages before
publication, and newspapers were instructed not to publish blank spaces on pages
indicating that stories in those spaces were censored. The coup leaders also restricted
reports by local radio stations. (Associated Press, 1987) At the time there was no
television station in Fiji. A correspondent for the Australian Broadcasting Corporation
was detained and deported accused of “reporting lies” on Australia’s shortwave service
Radio Australia. Trevor Watson of Radio Australia said that because “the station had no
jamming equipment the army considered confiscating every shortwave radio in the
country.” (Associated Press, 1987) The leaders of the coup recognized the power of
shortwave to give the island residents the view of the outside world.

In Fiji restrictions have been imposed on how the media can cover the Great
Council of Chiefs meeting. Previously the media had not been allowed to cover the
meeting, but were allowed to approach council members during breaks. Now that access
is being taken away, instead, a press conference is held after the meeting when Adi Kuni
Speed [the Deputy Prime Minister and Minister for Fijian Affairs] will decide what the
public can be told. (Fiji, 1999) The Fiji Times notes that under the newly elected Labor
Party-led coalition government coverage is more restricted than in the past. However,

Prime Minister Chaudry has alleged that the Times is biased against his Labor Party

particularly during the general election in 1998. Editors of the paper deny the charges

and a complaint by the Labor Party to the Fiji Media Council over bias was dismissed.

(Fiji Times, 1999)

> At that time Radio Australia was the primary Pacific international broadcaster. The coup in Fiji was the
catalyst that spurred the rebirth of what would become Radio New Zealand International.



Trouble in Paradise 11

The Fijian government appears to believe that the media in Fiji is guilty of poor
reporting and needs to be held accountable by some authority for what it publishes and
reports. In January 1999, then Fijian Assistant Minister for Information, Ratu Josefa
Dimuri, wrote a letter highlighting what he termed “good examples of very bad
journalism” in the two daily Fijian newspapers. He accused the papers and journalists of
writing unsubstantiated stories, and of “false, malicious and biased writings.” He also
outlined his intention to lodge a complaint with the Fiji Media Council. (Dimuri, 1999)
In response to the allegations Pacific Media Watch®, noted that the Fiji Post is locally
owned and is run by the country’s most experienced editor. The organization says the
paper tries to provide fair and accurate reporting of events in the Fiji Islands. (Pacific
Islands Report, January 21 1999)

Support for the media has come from among other sources the Fiji Trades Union
Congress (FTUC). The Acting General Secretary of the FTUC, Attar Singh, says
restricting the media “does not nurture and preserve democracy, but kills it.” He said
“the press is there to serve the governed and not the governors.” He also said “the media
has played a very important role in the restoration of democracy in the country.” (Pacific
Islands Report. October 18, 1999) However not everyone agrees. The current Assistant
Minister for Information, Lekh Ram Vayeshnoi, says “The views and opinions of our
people must be broadly canvassed and presented in the media in a fair and accurate
manner without fear or favor, and without unseen editorial control.” (Pacific Media
Watch, June 24, 1999) He said that before the media can criticize or hold the government

accountable it must first have integrity itself. (Pacific Media Watch, June 24, 1999)

® pacific Media Watch is an independent, non-profit, non governmental organization that examines issues
such as censorship, media freedom and ownership in the Pacific.



Trouble in Paradise 12

There have been reports of manhandling of journalists who have tried to get near
the Prime Minister. In response a government official said security has been tightened
and that journalists needed to accept that there were some meetings they were not invited
to. (Pacific Islands Report, June 12, 1999) This comes despite promises from Vayeshnoi
who said “This is an open government and we want to ensure the flow of information.”
(Pacific Islands Report, June 12, 1999) Vayeshnoi has been criticized by an organization
called Media Freedom Movement that is established to defend the media, both print and
broadcast, in Fiji. It is just one of a number of organizations that have attacked the
government complaining that although the government promised openness and a free
media as directed by the 1997 constitution, the government is in fact “authoritarian.”
(Pacific Islands Report, July 3, 1999)

Prime Minister Mahendra Chaudry has been very vocal in his criticism of the
media. Recently he said, “The media in Fiji needs to take stock of how it is behaving and
whether it is facing a crisis of ethics. Since taking office, my government has had
occasion to be extremely disgusted by the antics of some elements in the media who have
used the medium of the newspaper and television to further their own personal agendas to
discredit the government.” (Asia Pacific Network, 29 October, 1999) He criticized
papers, broadcast stations, and individual journalists. Chaudry threatened to institute a
media tribunal to adjudicate over defamation cases. The president of the Pacific Island
News Association labeled the proposal draconian. Chaudry has also said the media is
“not above the law, and media freedom was not total freedom.” (PACNEWS, October
27,1999) Chaudry says he is committed to a free and unfettered media. (PACNEWS,

October 27, 1999)



Trouble in Paradise 13

Ironically the man who has done much to threaten media freedom in Fiji has come
out against a media tribunal. Former Prime Minister and 1987 coup leader Sitiveni
Rabuka says “it is unbecoming of the elected leader of the people to turn around and
threaten the voice of the people.” (Pacific Islands Report, October 29, 1999) He was
also reported as saying “the media has the responsibility of making known to the public
the people’s feelings on topical issues of interest to the nation.” (Pacific Islands Report,
October 29, 1999)

The Committee to Protect Journalists reported that through December 1998 the
Fijian government was moving towards more openness with a new constitution that
contained protections for the press. In January, 1998 “the government initiated a
thorough reexamination and reform of the country’s repressive media laws, many of
which have their origins in harsh legislation passed by fiat during the British colonial
period.” (Country Report: Fiji) In July 1998, former Prime Minister Sitiveni Rabuka
passed the Emergency Powers Act of 1998. “The measure gives the government the
power to impose direct censorship on the media should a national state of emergency be
declared.” (CPJ, 1998)

Despite the tension another media group, International Press Institute, from
Austria notes, “Fiji’s news media are among the most free and robust in the Pacific
Islands region.” (PACNEWS, May 13, 1999) The Institute in its publication World
Press Freedom Review 1998 says the Fiji Times’ has upset some Members of Parliament
because of its reporting which has led to the threat of repercussions. The Times [was
found] guilty of a breach of parliamentary privilege for reporting, and editorializing on

the cost to taxpayers of a 20-minute meeting by Senators. The Senators warned the paper



Trouble in Paradise 14

that any further articles breaching parliamentary privilege would lead to jail time or fines
for those found guilty. However the Institute says the good news is that the government
is replacing “the British colonial era Officials Secrets Act with an Official Information
Act” which is intended to give open access to a lot of official information. However,
information from the office of the President and the Great Council of Chiefs will still be

off limits. (PACNEWS, May 13, 1999)

Western Samoa

Western Samoa became an independent country in 1962 when it severed its ties
with New Zealand. Samoa became a member of the British Commonwealth in 1970, and
the United Nations in 1976. Like the other countries it has the reputation for being an
island paradise, but it is also increasingly gaining a reputation for media censorship.

The government in Samoa restricts access to the government run media, including
TV Samoa, Radio 2AP, and the newspaper Savali, by the opposition political party and
other dissenting voices. (Commonwealth, 1997, CPJ, 1998, Pacific Islands Report,
January 26, 1999) TV Samoa is Samoa’s only television station so limiting access to the
opposition political party severely hampers efforts to reach the masses.

The situation in Samoa highlights the problem of having a government so closely
involved in the content produced by the media. Radio Station 2AP has been in existence
for many years. However, because the government controls the content particularly
related to news, listeners in the more remote areas are receiving only a one sided view of

the political situation in the country. Residents of the American Samoan island group of

" The Fiji Times is the largest daily newspaper in Fiji and is owned by Rupert Murdoch.



Trouble in Paradise 15

Manu’a rely on the broadcasts of 2AP for weather information particularly during the
dangerous hurricane season. They can’t get a signal from the radio stations that service
the rest of American Samoa. What that means is the islanders benefit from the
information that the station provides, but as far as news all they receive is the view of the
Western Samoan government unless of course they are able to listen to international
broadcast stations like RNZI, Radio Australia, or VVoice of America.

In March, 1999, the Committee to Protect Journalists sent a letter to the Samoan
Prime Minister expressing concern about the lack of independent voices in the Samoan
media. CPJ noted that recently Radio Polynesia used to carry interviews with members
of the opposition party, and with anti-government protesters but as a result the station
was subjected to attacks by the government. Now Radio Polynesia has decided not to
carry local news at all. (Pacific Media Watch, March 5, 1999)

An editorial on the death of the former Samoan Prime Minister noted, “Under his
15-year leadership, the independent press in Western Samoa suffered immensely from a
government fearful of facing the truth about some of its questionable acts and decisions.
Press censorship was one of the hallmarks of his leadership.” (Post Courier, 1999) This
illustrates that, as in Fiji, such censorship is not an isolated event.

In another issue that highlights the difficult relationship between the media and
the government in Samoa, the Samoan government announced in May 1998, that officials
could use public funds to pursue civil libel claims. This follows a law introduced in 1997
compelling reporters charged with libel to reveal their sources. According to the CPJ,
“Such suits, brought by officials vexed by news coverage of corruption and irregularities,

have become drearily routine.” (Committee to Protect Journalists, 1998)



Trouble in Paradise 16

Earlier in 1999 in Samoa a government minister was assassinated. The
government has banned media coverage of aspects of the case saying it could harm the
trial process. Under an injunction handed down by Samoa’s Supreme Court, all media
are prevented from communicating aspects of the case, and a conspiracy to kill the Prime
Minister. New Zealand papers, which reported “revelations” about the case, would be

banned from the country if they contain offending stories. The injunction was deemed

necessary after the New Zealand Herald and other overseas media printed from
confession given to police by one of the killers. The court agreed that media exposure
could hurt the government’s case. (Pacific Islands Report, August 18, 1999)

There are also reports of members of the media receiving death threats. The
assistant editor of the Samoa Post,® Molesi Taumoe, says Telecommunications Minister
Leafa Vitale threatened him with death in May 1998 to prevent the newspaper from
publishing a letter containing allegations of corruption against the minister.” (Committee

to Protect Journalists, 1998) In 1998 the publisher of the Samoa Observer, Savea Malifa

was given several international awards® for fighting for a free press. According to the

Pacific Islands News Association the Samoa Observer is Samoa’s only daily newspaper,

and is also its main independent news voice. (Pacific Islands Report, August 13, 1999) In
response the Samoan Prime Minister said the government should have received the
honors for allowing the newspaper to be published freely in Samoa. The Prime Minister
also maintains Malifa is biased because he ran as an opposition candidate in the last

general elections. (Pacific Islands Report January 26, 1999)

& The Samoa Post is a weekly Samoan-language newspaper.
° Malifa was awarded the Commonwealth Press Union’s Press Freedom Award and the Index on
Censorship Golden Award for Press Freedom.



Trouble in Paradise 17

In recent years the Samoa Observer’s printing plant has been burned down under

suspicious circumstances, and relatives of a government minister have assaulted Malifa.
The government has withdrawn advertising from the paper, threats were made to impose
newspaper licensing, and a law was passed requiring journalists in libel actions to reveal
their sources. The paper’s staff have also faced numerous legal proceedings and
injunctions to prevent them from publishing information. (Pacific Islands Report, August
13, 1999) In defense of Malifa, David Robbie, journalism Coordinator at the University
of the South Pacific noted, “Freedom-loving, active, imaginative and committed
journalists are hard to find. But they are truly needed in defense of freedom of the press.”

(Vanuatu attack condemned May 6, 1999)

Other Nations

There are other island nations in the Pacific that have had problems with media
control and censorship. In Tahiti a ban had been in effect on a radio station that was pro-
independence. The government says the ban is lifted but according to the news director
Vito Maamaatua the ban is still in effect. He says the President still chooses which
journalists attend his press conferences, and he tells them what they should and should
not cover. (Tahiti Radio Ban, 1999) Maamaatua said “In Tahiti we have a special
situation; we have four kinds of media — colonial media, government media, opposition
media, and commercial media. You will have to learn to read between the lines because

[the media] will never write the truth; it is very rare.” (Tahiti radio ban, 1999)



Trouble in Paradise 18

In Vanuatu the publisher of the independent newspaper, the Vanuatu Trading Post was

attacked by associates of the Deputy Prime Minister reportedly over coverage of an
election dispute. (Vanuatu attack condemned May 6, 1999)

This shows that such tactics of intimidation and censorship are commonplace
throughout the Pacific. But it is not all bad news, attempts are being made to encourage a

Pacific centered flow of news free from government intimidation.

News Flow

The big debate over the last 20 — 30 years has been that news has flowed from
developed countries to the lesser-developed countries and that there has been no news
flow originating from the lesser developed countries. That criticism has been raised in
the Pacific as well, but there are attempts to encourage the establishment of a Pacific
based news organization and to provide much needed training to journalists and
broadcasters. The Pacific Islands Broadcasting Association (PIBA) is one such
organization. PIBA’s slogan is “ Serving the needs of broadcasters throughout the
Pacific” and it does this in a variety of ways including providing technical support,
training, and the establishment of ties with outside organizations such as UNESCO.
(Seward, 1999)

PACBROAD is the training and consultant arm of PIBA. It conducts both in-
country and regional training courses educating participants in broadcasting and
journalism skills as well as programming, marketing, and management skills.
(www.piba.org.fj/Pacbroad/Default.ntm) PACBROAD began in 1985 with funding from

UNESCO and the Friedrich-Ebert-Siftung (FES), a German foundation which funds



Trouble in Paradise 19

broadcasting projects in developing countries. FES has been instrumental over the years
in promoting and developing a more interregional flow of news. (Seward, 86)

One of the organizations under the PIBA umbrella that has benefited from FES is
the Pacific News Service (PACNEWS). PACNEWS receives news from stringers in the
region as well as broadcasters (both local and regional) and from print media around the
region. It then distributes three bulletins each weekday, with each bulletin containing
six - ten stories, via e-mail and fax to organizations throughout the region and beyond.
(www.piba.org.fj/pacnews/Default.htm)

While media outlets make up the majority of the PACNEWS clients, there are
also other recipients. Government embassies, information services, universities, libraries,
and other organizations in countries like USA, Japan, France, Australia, New Zealand,
and Fiji use PACNEWS bulletins to keep informed about issues and events in the Pacific.
Despite the service that PACNEWS provides it is not easy for such an organization to
exist. PACNEWS has less than 100 subscribers to its service and seems destined to rely
on PIBA unless it is able to generate more subscribers to its service and is able to become
financially independent. (Seward, 98)

It is essential that PACNEWS is able to survive because the organization plays a
vital role in the flow of news in the region ensuring that the news flow originates in part
from the lesser developed countries in the Pacific and not just from developed countries.
Not only does it encourage local broadcasters to contribute news stories, it enables those
stories to reach a wider audience than the island from which the story originated. One
way this happens is when international broadcasters like Radio New Zealand

International (RNZI) receive the PACNEWS bulletins. RNZI receives the bulletin,



Trouble in Paradise 20

incorporates stories in its newscasts, which are then broadcast via shortwave throughout

the Pacific and further afield. News and programming from RNZI is also rebroadcast by
local stations completing a cycle where the local station sent the story to PACNEWS and
then it came back via another channel.

Even with the crisis in the Solomon Islands and the restrictions placed on the
media, PACNEWS still received information from the Solomon Islands Broadcasting
Corporation and other sources in Honiara. The Chief Executive of the Pacific Islands
Broadcasting Association says Radio Australia and Radio New Zealand International also
continued to cover the issue well. (Ofotalau, 1999) The role of the international
broadcasters including RNZI, Radio Australia, BBC World Service, VVoice of America
and others must not be overlooked. Individuals and broadcasters alike rely upon these
broadcasters to provide accurate and impartial news about the region and the world.

A study conducted in 1985 by Richsted showed that countries in the Pacific
favored receiving programming from countries they were politically or historically
aligned with. For example the countries in French Polynesia favored Radio France
Internationale, whereas the Cook Islands which has a strategic political relationship with
New Zealand favored programming from RNZI. The Pacific Island Broadcasters
surveyed said that international stations were of great importance to them particularly in
the coverage of local, regional, and world news. One interesting point from the survey is
that “ “home country’ news of the [international] broadcaster may also be seen in some
cases to be ‘local news’ for the receiving country.” (Richsted, 1985, p.14) This may be
true for countries like the Cook Islands, Niue where residents have New Zealand

passports, and where many Cook Islanders and Niueans live in New Zealand. Richsted



Trouble in Paradise 21

noted in his survey that news was seen as having more authority when it came from an
international broadcaster. (Richsted, 1985, p.14) It was also noted, and it is still the case,
that many Pacific Island broadcasters cannot afford to subscribe to wire services which
often do not feature much in the way of Pacific news. Hence the reliance of free
programming from international broadcasters. (Richsted, 1985 p.35)

What is evident from this study of censorship and intimidation of the press in the
Pacific Islands is that freedom of the press may be an ideal that is strived for, but it is an
ideal that is not always achieved. While freedom of the press is an ideal that is upheld in
many developed nations it is an ideal that is struggling to survive in many Pacific Island
countries. Journalists in the Pacific still have to deal with years of tradition where those
in power answer to no one but themselves and where the role of the press is to support
those in power and to not offer a dissenting voice. Dr. lan Ward Deputy Director for
Australia’s Center for Democracy, and a faculty member at Queensland University says
“The preservation of a genuine free press depends upon the day to day work routines of
journalists. Given all the PR resources which modern governments and political parties
have to hand journalists are too easily captured.” (Vanuatu attack condemned May 6,
1999) It is up to the journalists in the region to make sure that this does not happen.
Organizations like PIBA can help by training and providing support to journalists and
broadcasters.

The countries in the Pacific are reliant on aid from organizations like UNESCO
and the U.N. and developed countries like New Zealand, Australia, and the United States.
If change is to occur it is up to them to put pressure on the Pacific Island governments to

allow for freedom of the press. If the media is allowed to develop and flourish in



Trouble in Paradise 22

atmosphere free of censorship and intimidation only then will there be a free flow of

news and information originating from, and circulating within, the Pacific region.



Trouble in Paradise 23

References

Associated Press. (1987, May 18). Australian Journalist Ordered Deported for
Telling Lies. Accessed via Lexis —Nexis Universe on 2/24/99.

BBC monitoring. (1997, June) Solomon Islands to lose only FM radio station.
Available: via CBA web page. Accessed 2/17/98.
[http://www.oneworld.org/cba/news/jun97sis.htm]

Bilateral and Regional Relationships. [http://www.mft.govt.nz/foreign/bilat.html]
Accessed 9/29/99.

Bilateral and Regional Relationships — South Pacific.
[http://www.mft.govt.nz/foreign/regions/sthpacific.html] Accessed 9/29/99.

Chief Yee, I. (199, June). Teacher Education by Distance Education at the
University of the South Pacific: A Case Study in Development. Presented at the 19"
World Conference on Open Learning and Distance Education. Vienna, Austria.

Commonwealth Broadcasting Association Online. (1997, December 22)
Opposition highlight media coverage issue. Available: via CBA web page. Accessed
1/13/98. [http://www.oneworld.org/cba/news/sam22dec.htm]

Dimuri, R. (1999, January 21). The Need For More Responsible Fiji Media.
Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/January/01-22-19.html]
Accessed 10/18/99.

Evans, J. (1999, June). Audio Teleconferencing at the University of the South
Pacific: The Case of Satellite Tutorials. Presented at the 19" World Conference on Open

Learning and Distance Education. Vienna, Austria.



Trouble in Paradise 24

Fiji. (1999). Commonwealth Broadcasting Association Online. Available: via
CBA web page. Accessed 9/8/99. [http://www.oneworld.org/cba/news/fiji.htm]

Fiji Daily Post. (1998, November 16). Fiji’s Parkinson Launching New Radio
Station in Honiara. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1998/November/11-23-17.html] Accessed 10/18/99.

Fiji Daily Post. (1999, May 28). Secrecy Days Over in Fiji, Says Adi Kuni.
Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/May/05-31-13.html] Accessed
10/18/99.

Fiji Times. (1999, May 22). New Fiji PM Chaudry Supports Media Freedom.
Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/May/05-25-18.html] Accessed
10/18/99.

Guyon, E. (1998, January 19). Solomons pleads for NZ radio service. The
Evening Post [Wellington], p. 13. Available: via Lexis-Nexis. Accessed 2/11/98.

Guyon, E. (1998, February 9). PAC: Protest Swells at Pacific Radio’s Possible

Demise. The Evening Post [Wellington], p. 16.

Hodge, E. (1995) Radio Wars:Truth, Propaganda and the Strugagle for Radio

Australia. Melbourne, Australia: Cambridge University Press.
Honiara Peace Accord. (1999, June 28). Accessed via
[http://www.geocities.com/TheTropics/Harbor/2946/29a0699.html]

Lent, J. (Ed.). (1978). Broadcasting in Asia and the Pacific: a continental survey

of radio and television. Philadelphia: Temple University Press.




Trouble in Paradise 25

O’Callaghan, M. (1999, June 30). Solomon Islands: Media Gag Follows Peace

Accord. The Australian, 1. Accessed via Café Pacific web site.

http://www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/sols.html

Ofatalau, A. (1999, August 31). Region Beats Solomons Media Gag. Accessed
via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/September/09-01-19.html] Accessed
10/18/99.

Ogden, M. Republic of Fiji. In the World Encyclopedia of Political Systems.

(3" Edition). Accessed 10/22/99 via:
[http://www2.hawaii.edu/~ogden/piir/pacific/fiji.ntml]
Ogden, M. and Hailey, J. (1988). International Broadcasting Services to Isolated

Audiences: The Role of Radio Australia During the Fiji Crisis. Media Asia, 16 (1) , 22-

25, 41.

PACNEWS. (1999, January 25) Samoa Prime Minister Tuilaepa and Publisher
Savea Debate Media Awards. [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/January/01-26-
13.html] Accessed 10/18/99.

PACNEWS. (1999, May 11) Fiji’s News Media Described as Free and Robust.
Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/May/05-13-15.html] Accessed
10/18/99.

PACNEWS. (1999, June 28) Fiji’s Trade Union Movement Rejects
Governments Media Bashing. Accessed via

[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/June/06-30-15.html] Accessed 10/18/99.



Trouble in Paradise 26

PACNEWS. (1999, June 30) Media Restrictions Declared in the Solomon
Islands. [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-01-02.html] Accessed
10/18/99.

Pacific Islands News Association. (1999, June 30) Solomon Islands Introduces
Emergency Media Powers. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-01-02.html] Accessed 10/18/99.

Pacific Islands News Association. (1999, July 2) Foreign Journalists Warned
Over Solomon Islands Reporting. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-06-12.html] Accessed 10/18/99.

Pacific Islands News Association. (1999, August 13) Criminal libel Charges
Against Samoa Observer Publisher and Former Editor Withdrawn. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August/08-16-19.html] Accessed 10/18/99.

Pacific Islands News Association. (1999, August 27) Delay in Tabling of
Privleges Committee Finding on Fii Islands Newspapers. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August/08-30-11.html] Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, January 21). Pacific Media Watch. The Need for
More Responsible Fiji Media. Accessed via:
[http://pip.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/January/01-22-19.html]

Pacific Media Watch. (1999, March 5) Protests Over Harassment of Samoa
Observer. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/March/03-09-

19.html] Accessed 10/18/99.



Trouble in Paradise 27

Pacific Media Watch. (1999, March 13) New Zealand Journalist Refused Entry
to Fiji. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/March/03-15-10.html]
Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, May 4) Vanuatu Attack Condemned at Freedom
Forum. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/May/05-06-17.html]
Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, June 24) Fiji Minister Slams Newspaper Editorials.
Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/June/06-30-15.html] Accessed
10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, June 30) Solomons Imposes Media Restrictions.
Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-01-02.html] Accessed
10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, July 1). Letter: CPJ Protests Draconian Solomons
Meaasure. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-06-12.html]
Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, July 3). Fiji Media Activist Group Challenges
Government. . Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-06-
12.html] Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, July 3). Fiji Government Blocks New TV Boss.
Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-06-12.html] Accessed

10/18/99.



Trouble in Paradise 28

Pacific Media Watch. (1999, July 5). New Zealand Press Council Sets Out Its
Principles. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/July/07-06-12.html]
Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, August 4). Solomons Authorities Under Fire Over
Media Gag. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August /08-09-19]
Accessed via 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, August 4). National Broadcaster to Open New FM
Station in the Solomon Islands. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August /08-06-19] Accessed via 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, August 12). Fiji Editors Appear Before
Parliamentary Committee. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August /08-16-18] Accessed via 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, August 15). Fiji Prime Minister Chaudry Slams
Media. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August /08-16-18]
Accessed via 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, August 17). Samoan Media Gagged Over
Assassin’s Alleged Confession. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August /08-19-08] Accessed via 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, August 28) Fiji Daily Post Challenges
Parliamentary Attack. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August/08-30-11.html] Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, August 29) Chaudry Attacks Media. Accessed via

[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August/08-30-11.html] Accessed 10/18/99.



Trouble in Paradise 29

Pacific Media Watch. (1999, September 1) Fiji TV Chief Clark Issued Permit,
Conditions Attached. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/September/09-01-19.html] Accessed 10/18/99.

Pacific Media Watch. (1999, October 10). Pacific Journalism Education Eyes
Satellite Plan. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/October /10-12-
06] Accessed via 10/18/99.

Press Freedoms Under Pressure. (1972) Report of the Twentieth Century Fund
Task Force on the Government and the Press.

Post Courier. Samoa’s Tofilau A Foe of Press Freedom. Accessed via
[http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/March/03-25-18].

Radio New Zealand International. (1998, February 12) Opposition party
promises to restore any cuts to RNZI. Text of RNZI broadcast. Available: via Lexis-
Nexis. Accessed 2/12/98.

Radio New Zealand International. (1998, February 12). Opposition spokesman
praises role of RNZI. Text of RNZI broadcast. Available via Lexis-Nexis. Accessed
2/13/98.

Radio Netherlands. (1998, January 15) Interview with RNZI manager Linden

Clark on the program Media Network. Available: via Radio Netherlands archives on the

World Wide Web. [http://www.rnw.nl/en/prog_mediasoundstore.html]
Richstad, J. (1987, July 9). Use of International Broadcasts in Pacific Islands

Radio Services: Dependency? Cultural Imperialism? Practical necessity?



Trouble in Paradise 30

Ragogo, M. (1999, June 12). Fiji Police Rough Up Journalists Trying to Speak
to PM Chaudry. . Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/June/06-14-
14.html] Accessed 10/18/99.

Romnczuk-Kupczyk, G. (1999, June). Study Support for Learners in the Outer
Circle of English Use. Presented at the 19" World Conference on Open Learning and
Distance Education. Vienna, Austria.

Sagapolutele, F. (1999, August 18). Samoa bars Media From Reporting Fully On
Political Murder. Accessed via [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/August/08-19-
08.html] Accessed 10/18/1999.

Sanderson. N. (1997, October). Equipment Failure Paralyzes Tuvalu Network.
Available: online. [http://www.voyager.co.nz/~vidal/tuvalu.htm]

Seward, R. (1999). Radio Happy Isles: Media and Politics at Play in the Pacific.

Honolulu: University of Hawaii Press.

Shem, J. (1999, June 15) Tahiti Radio Ban Lifted But Restrictions Remain. .
Accessed via pacific Media Watch [http://pidp.ewc.hawaii.edu/pireport/1999/June/06-15-
14.html] Accessed 10/18/99.

Stevenson, R. (1994). Global Communication in the Twenty-First Century. New

York: Longman.
Solomon Islands: CPJ Protests Over Media Restrictions. (1999, July 2).
Committee to Protect Journalists. Accessed via:

http://www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/sols2.html



Trouble in Paradise 31

Toka, E. (1999, July 15). Media: Pacific Media Fends Off Attack by

Governments. Inter Press Service, 1. Accessed via:

http://www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/ipset99.html

Tonga: Ready for the Millenium. (1999, May). Accessed via:
http://www.rnw.nl/realradio/features/html/tonga.htmi

Tremewan, T., and Koroi, T. (1999, June). How Far Can One Language Reach?
English in Distance Education at the University of the Pacific. Presented at the 19"
World Conference on Open Learning and Distance Education. Vienna, Austria.

Tuimaleali’ifano, E. (1999, June). Multi-Media Course Delivery at the
University of the South Pacific: Comparing Rhetoric and Practice. Presented at the 19"
World Conference on Open Learning and Distance Education. Vienna, Austria.

United Nations Press Release P1/1137. (199, May 10) Under-Secretary-General
for Communications and Public Information Responds to Issues Raised in Information
Committee Debate. Accessed via UN web site. [www.un.org] Accessed 9/8/99.

United Nations. Third World Favors Radio Over Internet. Accessed via
Commonwealth Broadcasting Online.
[www.oneworld.org/cba/news/third_world_favors_radio_over_i.htm]. Accessed 9/8/99.

Vusoniwailala, L. (1973, November). The Disc Jockey and National Policy and

The Role of Radio in a Developing Country. Social Issues in Development Planning in

the South Pacific Seminar.

Wagavonovono, M. (1981). Who Manipulates Pacific Media? Influences on

Newspapers and Television. Pacific Perspective, 10, (1), 13-36.




	Geography and Demography
	Solomon Islands
	Other Nations
	News Flow


